Het leven van een lezer

Omdat dit nieuw is en je ons misschien beter wil leren kennen, plaatsen we een verslag van ons ‘leesleven’, een soort leesbiografie, zodat je weet met wat voor hardcore lezers je te maken hebt. (: Dit is van Loranne.

Lezen. Van jongs af aan heb ik er enorm van genoten. Mijn ouders lazen me als kleuter ´s avonds voor, aan de rand van het bed. Ik had een paar favorieten, waar ik dan, diep onder de dekens weggestopt, om vroeg. Mijn all-time favoriet is toch wel Monkie, een geweldig prentenboek zonder tekst. Het leuke daaraan was dat mijn moeder, wier favoriet ook Monkie is, het verhaal steeds iets anders kon laten gaan, dat ze er steeds net iets andere woorden voor kon gebruiken, zodat het elke keer toch weer ´spannend´ bleef.
Ook klassiekers zoals de Gouden Boekjes, Dikkie Dik en Rupsje Nooitgenoeg vond ik erg leuk. Algauw kende ik de verhalen zo goed dat ik ze uit mijn hoofd aan mijn ouders kon voorlezen, terwijl ik amper een letter kende. Later, toen ik zelf leerde lezen, las ik hen ook nog voor, omdat ik er zo trots op was dat ik iets kon wat zij ook konden. Ik vond het ook veel leuker om zelf voor te lezen dan voorgelezen te worden en later las ik alleen nog maar voor mezelf, maar er was één uitzondering: de juf van groep 1 en 2. Ze kon heel leuk voorlezen en deed dat met zoveel inleving dat iedereen in de klas tranen met tuiten huilde of juist schaterde van het lachen als zij voorlas. Ik herinner me nu nog haar stem als ze Pluk van de Petteflet of Zaza de kakkerlak nadeed, wat een goeie ouwe tijd was dat.

In groep 3 had ik AVI uit, zoals ze dat noemden op de basisschool, en mocht ik zo ongeveer alle boeken lezen dus dat deed ik ook. Ik zat eindeloos alleen in een hoekje het ene na het andere boek te lezen, terwijl dat eigenlijk helemaal niet mocht want ik moest ook nog rekenen, iets waar ik een enorme hekel aan had. Maar als ik dan in een hoekje zat te lezen, vergat ik alles om me heen, dan verdween ik helemaal in de wereld van dat boek. Mijn vriendinnen vonden het erg leuk om plotseling op mijn rug te tikken en in mijn oor te roepen dat we een lesje kregen. Vervolgens schrok ik me dood en viel half van mijn stoel, terwijl mijn vriendinnen lachten.
In groep 3 en 4 was ik helemaal weg van Roald Dahl. Het boek De heksen heb ik zeker tien keer gelezen, zo leuk, grappig en spannend vond ik het. Ook Paul Biegel met De tuinen van Dorr en Het sleutelkruid behoorden tot mijn favorieten. Een mijlpaal in mijn leesleven was De brief voor de koning in groep 5. Ik vond het best knap van mezelf dat ik zo´n dik boek helemaal had gelezen.
Mijn vriendinnen lazen allemaal Harry Potter, maar ik wilde dat niet lezen omdat ik op de één of andere vreemde manier had bedacht dat het een soort slachtveld was en iedereen gemeen tegen elkaar deed, en zo´n boek wilde ik niet lezen. In groep 6 hadden ze me toch eindelijk overgehaald en daar ben ik nog steeds blij om. Ik verslond de boeken, las ze ontelbare keren, en nu lees ik ze nog steeds. Deze serie is nog steeds mijn lievelingsserie en alle boeken zijn even geweldig. Ook werd ik een enorme van van Thea Beckmans boeken. Ik vond bijvoorbeeld Hasse Simonsdochter, Het geheim van Rotterdam en Kruistocht in spijkerbroek geweldig. Het waren niet alleen mooie, spannende verhalen, maar je leerde ook wat over de geschiedenis. Af en toe had ik zin in wat minder ingewikkelde boeken en las ik verhalen zoals Het leven van een loser, een erg grappig boek dat als logboek (en absoluut geen dagboek!) geschreven is en gaat over het leven van een jongen, die, tsja, een echte loser is.

In de onderbouw van de middelbare school bleef ik lezen, maar het werd wel iets minder dan vroeger, omdat ik er simpelweg minder tijd voor heb. Ook zit ik op sociale media, en dat neemt soms ook wat tijd in beslag…
Als we echter een boek voor Nederlands of Engels moesten lezen, vond ik dat heel erg leuk, in tegenstelling tot de halve klas. Ik weet niet meer precies welke boeken ik voor Nederlands in de eerste en tweede heb gelezen, maar voor mezelf las ik De Hongerspelen-trilogie en die vond ik absoluut geweldig, nog steeds trouwens. Ook de Edelsteen-trilogie vond ik heel leuk. In de derde klas heb ik een boek gelezen dat me toen heel erg is bijgebleven, Op zee. Dit was namelijk zo´n absurd verhaal dat mijn moeder het me een paar keer moest uitleggen nadat ik het boek helemaal gelezen had, voor ik de clou snapte. Voor mezelf heb ik ook De zwarte met het witte hart gelezen, dat vond ik een erg mooi boek. Verder heb ik op het moment van schrijven een black-out, dus ik heb echt geen flauw idee meer wat ik verder heb gelezen, al was het een heleboel.

En nu, in de vijfde, zal ik aan de zwaarste kost moeten beginnen, de echte literatuur. Ik verwacht niet dat ik het heel moeilijk zal vinden, aangezien ik al heel veel heb gelezen. Het lijken me alleen niet echt de leukste boeken die ik zou kunnen vinden, maar ja, het is niet anders. Misschien komt dat ook door de naam ´literatuur´, het schrikt mij een beetje af. Dan denk ik: aaah, help, enge moeilijke boeken die quasi-interessante onderwerpen aan het licht brengen maar waar in feite iedereen elkaar alleen maar aflebbert! Misschien heb ik een verkeerd beeld van literatuur (ik weet het eigenlijk wel zeker), dus ik ga het maar gewoon lezen, en ik zie wel wat ervan komt. Al geef ik nog steeds de voorkeur aan science-fiction en fantasy.
Ik heb trouwens iets heel belangrijks van boeken geleerd: spellen. Mijn basisschool was niet zo heel goed en ik heb daar niet goed leren spellen, terwijl dat toch heel erg belangrijk is. Maar door het lezen van boeken heb ik het mezelf aangeleerd en nu kan ik het wel goed. Ook heb ik van boeken geleerd dat er belachelijk veel spelfouten in staan! Oproep aan alle schrijvers en uitgevers: kijk uw boeken beter na! Een fout in de werkwoordspelling kan echt niet, hoor!

Loranne (:

One thought on “Het leven van een lezer

Geef een reactie

