Review: De Strijd der Koningen

Titel: De Strijd der Koningen
Schrijver: George R.R. Martin
Verschenen: 1999
Pagina’s: 827
Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Op een aardse wereld met een middeleeuwse beschaving duren de zomers jaren en de winters generaties lang. De Zeven Koninkrijken bestaan uit verschillende ‘huizen’, een soort ridderschappen. Koning Robert is dood en zijn broer probeert aanspraak te maken op de troon, zelfs door gebruik van zwarte magie. Inmiddels regeert koningin Lannister, tot Roberts zoon volwassen zal zijn. In het noorden heeft de aloude vijand, het geslacht Stark of de ‘Schrikwolven’, Robb Stark tot koning gekroond. Deze wil tot elke prijs de moord op zijn vader wreken en begint een oorlog tegen het huis Lannister.

Mening
Het tweede boek in de  serie Het Lied van IJs en Vuur gaat door op het verhaal dat in het eerste boek is begonnen. De intriges worden echter nog ingewikkelder, hoewel ik het boek makkelijker te volgen vond, waarschijnlijk omdat ik de karakters beter kende. De karakters vormen ook meteen het leukste deel aan dit verhaal: ze zijn zo geloofwaardig, dat het je bijna niet zou verbazen om ze in het echte tegen te komen, hoewel ik me persoonlijk wel zou afvragen wat die vreemde gast met een zwaard in de bioscoop doet.

Tijdens De Strijd der Koningen zit je beter in het verhaal dan tijdens het eerste deel, Het Spel der Tronen, maar zo af en toe ben je toch compleet vergeten wie wie was. Het feit dat het verhaal vanuit het oogpunt van negen hoofdpersonen wordt verteld, maakt het niet makkelijker te volgen, maar wel makkelijker te geloven. Door de verschillende meningen over de rotzooi die het is in het land nu er vier koningen zijn, krijg je langzaam door dat een goede oplossing ontzettend moeilijk te vinden is.

Om dit boek leuk te vinden, moet je er wel tegen kunnen dat er rijkelijk gestrooid wordt met seks- en vecht scenes. De overdaad aan geweld en seksualiteit is zeker aanwezig, maar vormt niet het belangrijkste aspect in dit boek. Elke personage blijkt namelijk een reden te hebben om met iemand tussen de lakens te duiken en vervolgens een ander op brute wijze te onthoofen

Al met al is dit een heerlijk boek om je in vast te bijten als je geen problemen hebt met geweld, seks of ingewikkelde plotlijnen. Ik zou iedereen die van fantasyboeken houdt aanraden het te lezen.

One thought on “Review: De Strijd der Koningen