Review: Het bottenseizoen

Schrijfster: Samantha Shannon
Uitgeverij: Prometheus
Jaar: 2013
Oorspronkelijke taal: Engels
Aantal pagina’s: 434

Inhoud
Het is het jaar 2056. Scion, dan de touwtjes in handen, beschouwt helderziendheid als een plaag en wil alle zieners uitroeien. De negentienjarige Paige Mahoney werkt in de Londense onderwereld, in de wijk Seven Dials, voor een mime-lord genaamd Jaxon Hall, een criminele helderziende. Paige is een droomdoler, een helderziende die anderen via droombeelden kan voelen. In het Scion van 2056 pleegt ze alleen door te ademen al hoogverraad.
Het regent op de dag die haar leven zal veranderen. Ze wordt aangevallen, gekidnapt en getransporteerd naar Oxford, de stad die al tweehonderd jaar gezocht wordt. Daar ontmoet ze Warden, een Refaïet met een donkere huid en grote gele ogen. Hij is het mooiste en meest beangstigende wat ze ooit heeft gezien, en hij zal haar uiteindelijk beschermen.

Mening
De achterkant was veelbelovend, het werd de nieuwe Harry Potter genoemd en Shannon kreeg een recordvoorschot van uitgeverij Bloomsbury in 2012. Nou ben ik altijd erg kritisch boek X het nieuwe Y genoemd wordt omdat je er dan automatisch extreem hoge verwachtingen van krijgt. Deze uitnodigende tekst heb ik dus verder genegeerd tijdens het lezen van het boek.
Voor mensen die moeizaam lezen en het niet gewend zijn bijna elke dag te doen, raad ik dit boek niet aan. Hoewel het snel op gang komt en er altijd veel gebeurt, sta je tot ongeveer de helft van het boek voor een raadsel. Waar gaat dit in godsnaam over? Vroeg ik mij constant op. Shannon heeft zo’n enorme wereld gecreeerd, net zoals inderdaad JK Rowling, maar Shannon heeft zo veel in een keer willen vertellen dat er aan het begin een typisch gevalletje van info-dropping is, naar mijn smaak wat veel.

Als je eenmaal over de helft bent en een beetje meer weet over de verschillende soorten zieners, lees je het ook meteen uit. Het is ontzettend spannend geschreven en ondanks de vele absurde woorden en de stortvloed aan informatie over zieners, merkte ik toch dat het best lekker weg las. Het einde is goed en spannend en al met al is het een ontzettend origineel verhaal. Shannon heeft een ware wereld geschapen die voor ons nauwelijks voor te stellen is, maar waar je je toch goed in kunt inleven.

Dit boek vond ik afgeprijsd in een ramsj-winkel, dus misschien was men bij het spreken over de nieuwe JK Rowling iets te enthousiast. Toch vond ik dit zeker een goed boek, het was spannend en leuk om te lezen en als je eenmaal iets begrijpt van de zienerswereld, word je er gelijk in ondergedompeld. Dus als je het niet erg vindt om tot de helft van het boek te wachten tot je er iets van begrijpt en om vervolgens een geweldige plot voorgeschoteld te krijgen, zou ik dit boek zeker aanraden.