Review: Het geheim van mijn moeder

(Jaja, we leven nog, hoor! Hier een review dan maar.)

Titel: Het geheim van mijn moeder
Auteur: J.L. Witterick
Aantal bladzijden: 190
Kopen: http://www.bol.com/nl/p/het-geheim-van-mijn-moeder/9200000018277141/
Cijfer: 8,5

Verhaal
Polen, 1939. De jonge Helena heeft het huwelijk van haar ouders zien stranden toen haar moeder Franciszka niet langer gebonden wilde zijn aan een nazi-sympathisant. Vastbesloten om haar dochter op te voeden met andere waarden, neem ze een radicaal besluit: ze stelt haar huis open aan diegenen die aan het nazi-regime proberen te ontsnappen.

In de stal en onder de keuken huisvesten Francizka en Helena twee Joodse gezinnen. En op zolder maken ze plek vrij voor Vilheim, een Duitse soldaar die niet meer wil vechten in een oorlog waar hij niet achter staat. Geen van de onderduikers weet van elkaars bestaan. Geen van hen zal de oorlog overleven als zijn verblijfplaats uitlekt.

Image

Mening
Toen ik dit boek voor het eerst in mijn handen kreeg, vroeg ik me af hoe dit kleine dunne boekje met amper woorden op een bladzijde een echt verhaal zou kunnen vormen. Het was zo dun dat ik het binnen een paar uur uit had, maar dat waren wel een aantal mooie uren.
Er wordt een verhaal verteld over Francizka en haar dochter Helena, die 2 gezinnen en een Duitse soldaat laten onderduiken. Eerst lees je vanuit Helena, dan vanuit een kind van een Joods gezin, dan een kind van een ander gezin, dan de Duitse soldaat en tenslotte weer vanuit Helena. Alle verhaallijnen komen op hetzelfde punt samen, wat het extra mooi en tragisch maakt. Het boek is verdeeld in kleine hoofdstukjes van hoogstens een paar bladzijden, waardoor het erg aangenaam leest. Er wordt verteld in heldere, korte zinnen die desondanks hun betekenis en gevoelens laten inslaan als een bom.
Ik vond dit een prachtige weergave van de oorlog, de moed of juist de angst die sommige mensen hadden. Het is ondanks dat het zo kort is erg meeslepend en je hoeft totaal niet in het verhaal te komen. De schrijfstijl is erg toegankelijk omdat er geen ingewikkelde woorden of woorden worden gebruikt en het is spannend en apart beschreven, waardoor je aan een stuk door wilt lezen.
Ondanks dat het boek vergeleken met andere boeken erg kort is, had ik daar tijdens en na het lezen geen last van. Het is perfect zo, er hoeft niets meer gezegd te worden. In het begin ergerde ik me een beetje aan de korte, houterige zinnen, simpelweg omdat ik anders gewend was. Maar het went snel en leest nog veel sneller. Ik vond in het begin ook dat het door die korte zinnen meer een verslag werd dan een verhaal met gevoelens en zintuiglijke waarnemingen, maar dit is juist de schrijfstijl en die gevoelens komen juist echt goed over.
Uiteindelijk vond ik dit een prachtig boek dat veel te snel uit was, dat een prachtig waargebeurd verhaal schetst van de oorlog en de moed en angst van de mensheid.
Er is met precies genoeg woorden een prachtig verhaal verteld.

Geef een reactie

