Review: Throne of glass

Auteur: Sarah J. Maas
Aantal bladzijden: 404
W
aardering:
**** (4/5 sterren)

Verhaal
Celaena Sardothien was de beste moordenares van het continent Erilea, totdat ze gepakt werd. Nadat ze een jaar in een dodenkamp heeft gewerkt, bieden kroonprins Dorian en kapitein van de wacht Chaol een uitweg: ze moet meevechten in een competitie om de officiële moordenaar van de koning te worden. Als ze wint, moet ze vier jaar voor hem werken en is ze daarna vrij, maar als ze verliest wordt het haar dood. Celaena stemt in en de competitie, tussen haar en een aantal andere moordenaars, dieven en krijgers, begint. Maar terwijl Celaena traint en heel wat meer voor Dorian en Chaol begint te voelen dan ze wil, worden er deelnemers op gruwelijke wijze vermoord, en begint ze zich af te vragen of haar tegenstanders wel haar grootste vijanden zijn.

Mening
Ik vond dit echt een fantastisch boek. Celaena is geweldig en Chaol en Dorian zijn (allebei op hun eigen manier) echt voor haar gemaakt. Het grappige aan Celaena is dat ze haar moordenaarsverleden nooit helemaal achter zich kan laten en ze dus de hele tijd bezig is met bedenken hoe ze mensen het beste om kan leggen. Ook is ze ongelooflijk sarcastisch en nogal arrogant; ze weet hoe goed ze is in vechten en moorden, en ze is er trots op ook. De andere personages in het boek waren ook fantastisch; Dorian was flirterig, grappig en arrogant, en Chaol juist heel rustig, maar met gevoel voor humor.

Daarnaast zat het plot ook erg goed in elkaar; er waren op een gegeven moment zoveel samenzweringen aan de gang, dat ik geen idee meer had wie wat nou precies wilde, en waarom. Ook was de manier waarop de twee plotlijnen (de competitie en de moorden) samenkwamen erg goed. Wel vond ik de wereld af en toe een beetje vaag; hij was goed uitgewerkt (er bestaan zelfs andere continenten), maar wat voor mensen er precies in welk land leefden, wat er met de onsterfelijke Fae (een bepaald soort ras dat erg op elfen lijkt) was gebeurd, en welke landen nou al voor de macht van de koning waren gevallen en welke niet, was mij soms niet helemaal duidelijk. Verder was het een geweldig boek en ik raad iedereen die een beetje van fantasy houdt aan om het te lezen, in het Engels of in het Nederlands. Ik kijk in elk geval uit naar de volgende delen in de serie!

9 thoughts on “Review: Throne of glass

1. Pingback: Deze maand gelezen 2 | The Bookmarkers

2. Pingback: Top 5 fantasyboeken | The Bookmarkers