Top 5 fantasyboeken

Ik (Judith) vind fantasy het allerleukste genre dat er bestaat. Zolang een boek zich afspeelt in een andere wereld, vind ik het leuk (de uitzonderingen daar gelaten). Daarom hier mijn fantasyboeken top 5.

1. The Lord of the Rings (In de Ban van de Ring)- J.R.R. Tolkien

Oké, ik geef het toe, ik ben een heel klein beetje Lord of the Rings-verslaafd. Het boek gaat over een Hobbit, genaamd Frodo, die van de tovenaar Gandalf de opdracht krijgt om de Ring in een vulkaan te gooien, voordat de slechterik Sauron de Ring van Frodo afpakt. Klinkt misschien erg basic, maar door alle subplotten en de fantastische karakters is het een ongelooflijk mooi verhaal.

2. Game of Thrones (Het Spel der Tronen)- George R.R. Martin

De tv-serie Game of Thrones is momenteel ontzettend populair, maar de boeken zijn ook erg leuk. Het is moeilijk om er een korte samenvatting van te geven (aangezien het ongeveer 9 hoofdpersonages heeft, met 9 verschillende verhalen), maar kort gezegd gaat het over verschillende mensen binnen het land Westeros, en wat er met hen gebeurt als de koning overlijdt en er dus een nieuwe koning moet komen. Door de diversiteit van de karakters is dit boek heel erg leuk. Als je één karakter niks vindt maakt dat niet uit, omdat er nog 8 anderen zijn die je wel leuk kunt vinden.

3. Throne of Glass (De Glazen Troon)- Sarah J. Maas

De laatste tijd heb ik op deze blog al veel over deze serie gepraat (een review over het eerste boek vind je hier), maar in het kort: moordenares Celaena Sardothien zit in een dodenkamp maar wordt daaruit gehaald door de kroonprins, die haar een aanbod doet: ze moet meevechten ineen toernooi om de officiële moordenaar van zijn vader te worden, en als ze wint, krijgt ze na 4 jaar voor de koning gewerkt te hebben haar vrijheid. Ik vond dit boek zo ontzettend fantastisch; Celaena is hilarisch en het plot zit heel goed in elkaar. Het tweede deel is zelfs nog beter!

4. Kronieken van de Verrezen Wereld- Licia Troisi

Een iets minder bekende (maar niet minder fantastische) serie is Kronieken van de Verrezen Wereld. Dit eerste boek gaat over Nihal, die in de hoofdstad van Windland woont. Ze ziet er zeer apart uit met haar puntige oren en blauwe haar, maar niemand slaat echt acht op haar. Als de tiran die al veel naburige landen heeft veroverd Windland binnenvalt, blijkt echter dat Nihal nog een stuk vreemder is dan ze zelf altijd dacht. Het leukste aan deze serie vind ik dat het na deze trilogie niet stopt. Na Kronieken van de Verrezen Wereld komt Oorlogen van de Verrezen Wereld, waarin hoofdpersoon Dubhe ook weer met Nihal te maken krijgt. Daarna heb je nog Legenden van de Verrezen Wereld, met een nieuwe hoofdpersoon, waarin Dubhe al oud is. Genoeg te lezen dus!

5. De Kronieken van Narnia- C.S. Lewis

De Kronieken van Narnia: een absolute kindertijd klassieker, en ook ik ben ervoor gevallen. Ik neem aan dat iedereen wel van Narnia gehoord heeft maar voor wie de afgelopen jaren onder een steen heeft geleefd: vier kinderen ontdekken dat ze door de achterkant van een klerenkast heen kunnen, en komen zo terecht in het magische land Narnia. En dat klinkt misschien heel vreemd, maar ik weet zeker dat ik niet de enige ben die alle klerenkasten bij mij thuis heeft gecheckt op magische landen :)

Houden jullie van fantasyboeken? Zo ja, wat zijn jullie favorieten?

One thought on “Top 5 fantasyboeken

  1. Narnia is geweldig! Mijn broertje en ik hadden allebei hetzelfde boek gekocht met alle zeven delen vlak voor een vakantie. En daar zaten we, op de camping, allebei met een gigantisch dik, zwart boek dat we geen van beide weg konden leggen xD

Geef een reactie

