Review: Fangirl

Titel: Fangirl
Auteur: Rainbow Rowell
Aantal bladzijden: 435
Waardering: ***** (5/5 sterren)

Cath is fan van Simon Snow. Oké, iedereen is fan van Simon Snow, maar bij Cath ligt het iets anders dan bij de rest van de wereld. Zij en haar tweelingzus Wren ontdekten Simon Snow toen ze kinderen waren, en hij heeft heen door het vertrek van hun moeder heen geholpen. Ze lazen de boeken en schreven samen Simon Snow fanfiction. Als ze naar de universiteit gaan, is Caths zus het fandom ontgroeid, maar Cath kan het niet loslaten. Dat wil ze niet.

Nadat ik Eleanr& Park had gelezen, waren mijn verwachtingen nogal hooggespannen. Gelukkig stelde Fangirl me niet teleur: het was precies waar ik op gehoopt had. Cath was een grappige personage, maar ze was ook heel echt. Ze had onzekerheden, maar ook dingen waarvan ze juist wist dat ze er goed in was. Dat hebben niet alle boekpersonages, dus dat vond ik een heel verfrissende eigenschap. Ook Caths “roommate” Reagan is geweldig. In het begin van het boek was ze nogal intimiderend, maar ze bleek ontzettend lief te zijn! Het feit dat ze de deur van hun kamer altijd open schopte in plaats van hem gewoon open te doen paste geweldig bij haar persoonlijkheid. Naast hen is er nog Levi, die ook fantastisch is. Qua uiterlijk is hij niet helemaal de stereotype, perfecte jongen, maar zijn karakter komt er wel verdacht dicht in de buurt: hij is altijd vrolijk, lacht de hele tijd en is er zodra Cath hem nodig heeft.

In het boek schrijft Cath fanfiction over een boekenserie die Simon Snow heet. Dit is vergelijkbaar met Harry Potter, maar net ietsje anders. Het bestaat niet, dus als lezer heb je geen idee waar ze nou eigenlijk zo geobsedeerd door is. Om dit wat duidelijker te maken heeft Rainbow Rowell een geweldige oplossing bedacht: voor elk hoofdstuk staat een klein stukje uit één van de (verzonnen) boeken, of een stukje uit één van Caths fanfictions. Hierdoor krijg je een beetje een idee waar het over gaat, en ben je op het einde zelf bijna een Simon Snow fan. Op een gegeven moment leest Cath wel een heleboel fanfiction voor aan iemand. Dit is een beetje irritant, omdat die stukken echt hele pagina’s beslaan en het me een beetje uit het verhaal haalde, maar de kleine stukjes voor de hoofdstukken vond ik wel leuk gevonden.

3 thoughts on “Review: Fangirl

1. Pingback: Deze maand gelezen: maart | The Bookmarkers

2. Pingback: Top 14 boeken van 2014 | The Bookmarkers