Review: Vertrouw me – Tahereh Mafi

Titel: Vertrouw me
Auteur: Tahereh Mafi
Aantal bladzijden: 416
Uitgeverij: Blossom Books
Waardering: ***** (5/5 sterren)

Als Omega Point wordt vernietigd, weet Juliette niet of de rebellen, haar vrienden of zelfs Adam nog leven. Om Het Herstel voor eens en voor altijd te vernietigen, is ze nu afhankelijk van Warner. De enige persoon van wie ze nooit had gedacht hem te kunnen vertrouwen, maar wel degene die haar leven redde. Hij belooft Juliette te helpen – maar dat is niet het enige wat hij wil met haar…

Nadat ik dit boek op de huwelijksreceptie had gekocht, wilde ik niets liever doen dan het lezen. Gister was ik helaas de hele dag weg, maar vandaag kon ik dan eindelijk beginnen (en het dus ook maar gelijk uitlezen).

Dat ik het in een keer uit heb gelezen zegt misschien al wat, maar ik vond dit een spetterend slot in de trilogie (of eigenlijk vijfdelige serie). Het rare is, nu ik erover nadenk, dat er eigenlijk amper iets gebeurt. Juliette twijfelt vooral heel erg over haar liefde voor zowel Adam als Warner, en verder maken zij en haar vrienden zich klaar voor het einde van de oorlog. Toch krijgt Mafi het voor elkaar om het gedurende het hele boek spannend te maken, vooral aan het einde. Ze heeft een haast betoverende schrijfstijl waarvan je alleen maar meer wil en nooit genoeg krijgt. Met prachtige, poëtische zinnen en metaforen sleept ze je mee en dompelt ze je onder, totdat het boek uit is en je het met een klap dichtslaat. Daarvoor ben je enkel verwoed de bladzijden, met steeds meer toenemende agressie naarmate het verhaal doorgaat, aan het omslaan.

We zijn twee aanhalingstekens, in spiegelbeeld en op zijn kop, elkaar vastklampend aan het einde van deze levenslange veroordeling. Gevangen door levens die we niet zelf hebben gekozen. Het is tijd, bedenk ik, om los te breken.
– Juliette (Tahereh Mafi)

Ik weet bijna niet zo goed meer wat ik er over moet zeggen. Het was een goede afsluiting en het was duidelijk te lezen dat Juliette niet meer het kleine, huilende meisje is dat iedereens bescherming nodig heeft. Die ontwikkeling speelt een grote rol in het boek en maakt haar tot een krachtige, onverschrokken hoofdpersoon. Daarnaast is er natuurlijk het eeuwige gedoe tussen Adam en Warner, maar hier komt een eind aan, net als aan de trilogie. Ik moet zeggen dat ik vind dat ze de goede keuze gemaakt heeft. Kenji heeft tot mijn vreugde een grote rol gekregen in dit boek en hij is grappiger dan ooit. Ik vond hem altijd al hilarisch maar nu heeft weer geweldige opmerkingen.

‘Hoe lang ken je hem eigenlijk? Vijf maanden? En nu denk je al dat je hem zo goed kent? Misschien zit hij wel in een geheime jazzclub, waar hij gekleed in een glittervestje a capella zingt en denkt dat het cool is om de cancan te dansen.’
– Kenji (Tahereh Mafi)

Al met al vond ik dit, hoewel er misschien weinig gebeurt, een geweldige afsluiter van een even fantastische, originele serie/trilogie. Mafi weet je zoals altijd te vangen in haar web van poëtische zinnen, zet je aan het denken, maakt je aan het lachen en aan het huilen.

2 thoughts on “Review: Vertrouw me – Tahereh Mafi

1. Pingback: Deze maand gelezen: maart | The Bookmarkers

2. Pingback: Top 14 boeken van 2014 | The Bookmarkers