Recensie: The Selection – Kiera Cass

Titel: The Selection
Auteur: Kiera Cass
Aantal bladzijden: 336
Uitgeverij: Harpercollins Publishers
Taal: Engels
Waardering: ** (2/5 sterren)

For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn’t want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she’s made for herself—and realizes that the life she’s always dreamed of may not compare to a future she never imagined.

Don’t judge a book by its cover, zeggen ze wel eens. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij dit boek wel heb gedaan, maar op een positieve manier. Want, oh, kijk nou, die mooie jurk! Het liefst zou je de kaft meteen liefkozend willen aaien. Met zo’n mooie cover zou het boek vast ook prachtig moeten zijn, dacht ik. Helaas, het was totaal niet wat ik ervan verwacht had, nog veel minder eigenlijk. Maar toch vond ik het leuk om te lezen. Ik weet het, heel tegenstrijdig. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dit boek maar 2 sterren geef, terwijl ik er best van genoten heb.

Allereerst de verhaallijn: het klinkt leuk zo’n selectie, en het werd gezien als iets in de Hongerspelen, maar dat is het dus totaal niet. Het zijn een hoop meisjes die oppervlakkige gesprekken voeren over mooie jurken (zoals op de voorkant) en juwelen en achter elkaars rug om over elkaar roddelen. Sorry, maar ik vind het nogal beledigend voor de Hongerspelen om dit met dat boek te vergelijken. Het is eerder een jurkenspecial van America’s Next Top Model.

Het moet dystopisch zijn, maar daar krijg je eigenlijk niets van mee. Het enige is dat de Verenigde Staten niet meer bestaan, dat ze ooit werden aangevallen door China en een tijdje The American State of China heten. Uh, China? En de VS hadden verder geen kernbommen waarmee ze zich konden verdedigen, alle verdragen zijn al opgeheven, enzovoort zeker? Het is raar en onduidelijk, er moet meer worden uitgelegd.

Dan de namen. Ik snap niet waarom het ineens in de mode is om belachelijke namen te gebruiken die gewoon ab-so-luut onuitspreekbaar zijn. Tolkien doe je niet zomaar even na, beste schrijvers. Maar goed, de hoofdpersoon heet America Singer (ja, ze is een zangeres). Dat gaat nog. Dan heb je verder prins Maxon Schreave (uh, wat?!), Amberly, Sosie, Aspen, Bariel, Jemmy, Kamber, Kenna en Tuesday, om maar wat namen te noemen. Bij zulke rare namen ga ik me alleen maar afvragen hoe Cass hier in godsnaam bij gekomen is en dat leidt nogal af van de toch al niet zo sterke vorderingen van het verhaal.

Ook de hoofdpersonen zijn ronduit irritant en cliché. Je hebt dat ene gemene meisje dat het bloed onder je nagels vandaan haalt, het schattige stille meisje, de leuke vriendin, enzovoort. America zelf is ‘anders’ omdat ze iets minder veel make-up op wil en zomaar de prins uitscheldt. Die prins Maxon is ongelooflijk awkward en onzeker maar tegelijkertijd ook weer niet. Een sterk karakter heeft hij in ieder geval niet, want America (die hij dan maar liefst 2 keer heeft ontmoet) vertelt hem over de armoede in het land dat hij in de toekomst moet besturen, en de volgende morgen is hij ineens te liefdadig voor woorden. Echt goed materiaal om koning te worden.

Toch vond ik het tijdens het lezen best een leuk verhaal en ik las het absooluut niet tegen mijn zin uit. Het was vermakelijk, en meer ook niet, maar toen ik er langer over na ging denken werd het verhaal steeds onrealistischer, de hoofdpersonen werden steeds minder logisch en plat. Voor mij klopt dit verhaal gewoon niet. Er is trouwens ook weer een love triangle (duh) die op een onoriginele manier wordt uitgevoerd. Al lijk ik dit verhaal misschien totaal af te kraken, op de een of andere manier ben ik toch benieuwd hoe het verder gaat dus ik zal dan ook het tweede deel gaan lezen, en misschien zelfs het derde (hoe ze dit 3 boeken lang wil rekken is mij een raadsel). Dat vind ik toch knap van Cass, want ze weet me tijdens het verhaal wel te boeien en te amuseren. Daarom geef ik dit book dus 2 sterren. Misschien zijn jullie het wel totaal niet met mij eens: ik hoor graag jullie meningen!

4 thoughts on “Recensie: The Selection – Kiera Cass

1. Pingback: Filmpje: Mei Boek Haul | The Bookmarkers

2. Pingback: The Heir – Kiera Cass | The Bookmarkers