Filmrecensie: Divergent

In de stad Chicago is de toekomstige maatschappij opgedeeld in vijf groepen. Alle 16-jarigen moeten kiezen bij welke groep zij voor de rest van hun leven willen horen.

Tris Prior breekt met haar familie en kiest voor de groep Onverschrokkenheid, waar moed de meest gewaardeerde eigenschap is. Tijdens de zware en gevaarlijke inwijding moet ze haar grootste angsten onder ogen komen en leert ze om te vechten. Daarnaast begint ze nieuwe vriendschappen en valt voor haar leider Four.

Ondertussen draagt Tris een groot geheim met zich mee, haar persoonlijkheidstest gaf aan dat ze ‘afwijkend’ is en bij meerdere groepen zou passen. Deze uitslag moet ze geheim houden – maar waarom is dit zo levensbedreigend? Divergent is gebaseerd op het gelijknamige boek van Veronica Roth.

Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik had geen ontzettend hoge verwachtingen van deze film. Eigenlijk ging ik zelfs redelijk neutraal de bioscoopzaal binnen. Op de een of andere manier had het boek me namelijk niet zo erg gegrepen als bijvoorbeeld The Hunger Games, dus ging ik ervan uit dat de film ook wel oké zou zijn, maar niet meer dan dat. Ook sprak de cast me niet echt aan: de acteurs en actrices kwamen totaal niet overeen met het plaatje dat ik van bijvoorbeeld Tris en Four in mijn hoofd had. Maar ik had het helemaal mis. Vanaf de eerste minuut was de film veel van wat het boek niet was: spannend, ontroerend en heftig.

Zoals ik al zei leek de cast me in het begin niet zo goed. Shailene Woodley heeft een soort koude uitstraling op de filmposters en Four zag er gewoon helemaal niet uit als Four, dus dat was al een teleurstelling. Maar ik moet zeggen dat Woodley een totaal andere indruk maakt op de posters dan op het doek zelf! (Misschien is ze iets te veel gephotoshopt waardoor haar menselijkheid ook weg is gehaald) In de film kwam ze over als een heel lief, dapper meisje. Theo James (Four) was ook stukken beter dan verwacht en naarmate de film vorderde, paste hij steeds meer in het plaatje van Four. Hij werd ook ineens veel knapper dan in de trailer (kan dat? Ja blijkbaar) dus dat was mooi meegenomen.

Hoewel ik zeker een aantal dingen miste uit het boek (ik geef geen spoilers), vond ik het een goede verfilming. Echter, de scenes die ze eruit hebben gelaten, waren vaak heel heftig, wat in het verhaal voor nog meer ontzetting en begrip zorgde. Dit kwam dus minder aan bod in de film, maar ik neem aan dat ze rekening moesten houden met de minimumleeftijd. Ik denk niet dat je iets gemist zou hebben als je het boek niet van tevoren gelezen hebt. Het was een spannende actiefilm met ontroerende en romantische momenten, en hij was echt stukken beter dan ik had verwacht! Hij kan weliswaar niet tippen aan Catching Fire, maar hij komt zeker op een mooie 2e plaats van briljante boekverfilmingen. Ik denk dat ik de film eigenlijk net zo leuk vond als het boek, en dat terwijl het boek in de regel altijd beter is. Kan zijn omdat ik het boek dus niet geweldig vond, maar de film is zeker boven mijn verwachtingen uitgestegen.

One thought on “Filmrecensie: Divergent