Recensie: Een andere wereld – Salla Simukka

Website: clavisbooks.com
Beoordeling: *** (3/5 sterren)

Let op: deze recensie bevat spoilers als je het eerste deel, Spoorloos, nog niet hebt gelezen! Niet verder lezen dus.

Ik heb je gewaarschuwd, dus lees niet verder.

Stop!

Oké, jouw schuld.

De achttienjarige Samuel Järvi is een echte nerd. Hij is net afgestudeerd en brengt zijn dagen door met slapen en pizza eten, en zijn nachten met gamen. Samuel lijkt zijn grip op de realiteit helemaal te verliezen. Tot hij plots wordt gecontacteerd om in het geheim mee te werken aan een nieuwe game: The Empty World. De voorwaarden van zijn toekomstige werkgevers zijn erg streng, en de werkomstandigheden erbarmelijk, maar het loon is ongelooflijk hoog. Samuel twijfelt lang of hij de baan zal aannemen. Maar dan hakt hij de knoop door en komt hij meer te weten over het meisjes dat hij zal volgen in de virtuele wereld…

Na het eerste deel, Spoorloos, had ik ontzettend veel vragen die onbeantwoord bleven, maar die wel allemaal uitgelegd zouden worden in het vervolg. Dat klopt in ieder geval wel, want nu ik dit tweede deel en tevens de serie uit heb (wat leuk trouwens, een tweedelige serie, weer eens wat anders), begrijp ik alles. Dit deel móét je dus lezen om ook maar iets van het eerste deel te begrijpen. Dat kan onhandig zijn, maar aan de andere kant zijn beide boeken erg dun dus eigenlijk is het alsof je één boek leest dat in 2 delen is opgesplitst.

Een andere wereld wordt verteld vanuit Samuels perspectief. Hij is een nerd zonder vrienden en gamet alleen maar. Zijn ouders, die diep in de schulden zitten, maken zich zorgen over hem, maar hij trekt zich er weinig van aan, hoeveel pijn het ook doet. Als hem ineens een baan wordt aangeboden met een ontzettend hoog loon, is de schuld van zijn ouders ook de uiteindelijke reden dat hij de baan aanneemt. Eigenlijk vindt hij het namelijk maar vreemd wat er daar allemaal gebeurt, en dat hij alles geheim moet houden. Hij moet namelijk meewerken aan een game, die zo echt is dat je niet merkt dat je in een spel zit, maar denkt dat het de echte wereld is, die toevallig vrijwel geheel verlaten is. In het spel moet hij Emmi volgen, en ervoor zorgen dat alles gladjes verloopt en ze niks doorkrijgt, door alles zo echt mogelijk te programmeren.

Samuel vond ik een ontzettend lief en vertederend personage, omdat hij heel onhandig is en eigenlijk niet zo goed weet hoe hij contact met mensen moet maken. Het verhaal gaat verder waar het is geëindigd, dus Emmi wordt uit het spel gehaald, en gedurende dit deel lees je Samuels verhaal, dat hij aan Emmi vertelt. Stiekem is hij verliefd op Emmi, wat hem nog onhandiger maakt dan normaal.

Emmi raakte mijn hand waarmee ik de verfroller vasthield lichtjes aan. Het was maar goed dat ik de roller niet op mijn tenen liet vallen en daar verfvlekken op maakte. Glinsterende tenen waren misschien toch niet echt mijn ding.
– Samuel, Een andere wereld (Salla Simukka)

Hoewel ik Samuel een heel leuk personage vond, miste ik toch het perspectief van Emmi in dit deel. De manier waarop ze dacht en zichzelf ontwikkelde vond ik mooi om te lezen, en ze nam je mee in haar onbegrip. Ook draait dit deel vooral om de antwoorden, en gebeurt er niet heel veel. Spannend is het zeker niet, al zegt de achterkant van het boek dat wel, maar het is fijn om eindelijk eens uitleg te krijgen. Door dit deel wil ik wel graag Spoorloos nog eens lezen, met alle antwoorden al in mijn achterhoofd.

Ik ben wel nog verliefder geworden op Simukka’s schrijfstijl. Het is heel mooi beschreven maar toch kort en krachtig, en ze sleept je meteen mee in het verhaal. Ook vind ik het heel erg leuk hoe ze de sprookjes verwerkt heeft in het verhaal, en het is knap dat dit er ook daadwerkelijk iets aan toevoegt. In haar nieuwste boek, Rood als bloed, heeft ze ook weer sprookjes verwerkt, dus ook daar ben ik ontzettend benieuwd naar.

2 thoughts on “Recensie: Een andere wereld – Salla Simukka

1. Pingback: Filmpje: Mei Boek Haul | The Bookmarkers

2. Pingback: Mei Wrapup | The Bookmarkers