Recensie: Zac & Mia – A.J. Betts

Titel: Zac & Mia
Schrijver: A.J. Betts
Aantal bladzijden: 303
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679724
Waardering: ****(4/5 sterren)

De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de echte wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt naar een briefje – en ten slotte een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen.
Je hebt moed nodig in het ziekenhuis: en een ander soort moed dan in de gewone wereld. In één van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig,

Voor ik dit boek ging lezen, heb ik al ontzettend vaak vergelijkingen met John Green en A.J. Betts gezien. Natuurlijk, beide boeken gaan over jongeren met kanker, maar dit is echt iets totaal anders. Er zijn zat boeken die over kanker gaan en ik vind dat je die niet allemaal over één kam kunt scheren. Zo is Een weeffout in onze sterren een compleet ander boek dan Zac & Mia, net als twee fantasyboeken die allebei toevallig elven in hun verhaal hebben.

Hoewel ik niet weg ben van het omslag (ik vind de letters te geel en de rest te blauw, maar goed), sprak de achterkant me wel meteen aan. Vooral het tweede deel, over moed, klonk erg veelbelovend. Ik was wel benieuwd hoe de verschillende ‘werelden’ uitgewerkt zouden worden, en dat is op een heel verrassende manier gedaan. Ik had nooit gedacht dat het zo zou lopen, namelijk.

Dit verhaal gaat over Zac en Mia. Het bestaat uit 3 delen. In het eerste deel volg je alleen Zac, hij heeft leukemie. Zac, die ruim anderhalve maand in quarantaine zit omdat hij een beenmergtransplantatie heeft gehad, nadat de kanker was teruggekomen. Het eerste contact gaat via klopjes op de muur, en later via Facebook. Als Zac het ziekenhuis uit mag, gaat hij terug naar huis en denkt hij haar nooit meer te zien.

Zac & Mia is een mix van humoristische en serieuze stukken. Beide jongeren denken na over de zin van het leven en de dood, die toch ineens een stuk dichterbij is door de kanker. Zac is heel bescheiden, beleefd en oprecht aardig, wat maakt dat al het ziekenhuispersoneel dol op hem is. Mia is juist best asociaal en arrogant en heeft er geen problemen mee om keihard muziek te draaien, de hele dag, en dan ook nog eens hetzelfde nummer. Als hun leven hetzelfde was gebleven, hadden ze elkaar nooit gesproken, maar ze zijn niet gewoon, zoals ze vaak benadrukken.

Misschien is dat wat moed eigenlijk is: een opwelling waarbij je hoofd scheeuwt: niet doen, maar je lichaam toch handelt. Moedig of dom. Dat is moeilijk te zeggen.

Het hele boek staat vol met zulke mooie zinnen, afgewisseld met wat humoristische stukken. Zo is er bijvoorbeeld het stukje over Zac die door zijn vrienden Helga wordt genoemd, omdat hij Duits beenmerg heeft gekregen. Zelfs zijn profielfoto op Facebook is van een typisch Duits meisje in jurk. Dat er zulke grapjes over Zacs genezingsproces worden gemaakt, vind ik heel leuk en goed, want anders zou het wel een erg zwaar boek worden.

Naarmate het verhaal vordert, wordt de vriendschap van Zac en Mia steeds hechter en dat is mooi om te lezen. Al met al vond ik dit een prachtig boek over jongeren en hun acceptatie van en verzet tegen kanker.

One thought on “Recensie: Zac & Mia – A.J. Betts