Schim en Schaduw – Leigh Bardugo

Titel: Schim en Schaduw
Schrijver: Leigh Bardugo
Aantal pagina’s: 352
Kopen: http://www.bol.com/nl/p/schim-en-schaduw/9200000026257072/#product_specifications
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9020679740
Waardering: **** (4/5 sterren)

Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker.

Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend Mal zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha: het magische elitekorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.

Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.

Zodra ik over dit boek hoorde, was ik er al benieuwd naar, en alleen al door de prachtige cover wilde ik het hebben. Toen ik ook nog de ene na de andere positieve recensie voorbij zag komen, wist ik dat ik dit boek móést hebben. Dus pre-orderde ik ‘m braaf en toen hij de 24e op de mat viel, kon ik hem nog niet lezen want ik moest nog allemaal schooldingen doen en argh, dat was frustrerend. Maar dat terzijde, ik heb ‘m als deze recensie verschijnt al een tijd uit.

Alina Starkov is maar een simpele kaarttekenaar, en niet meer. Ze is stiekem verliefd op Mal, haar beste vriend sinds hun jaren in het weeshuis waar ze allebei opgroeiden. Maar Mal ziet haar niet staan en Alina heeft geleerd om daarmee te leven. Maar dan komt ze er achter dat ze de Lichtheerseres is, moet ze meekomen met de mysterieuze Duisterling en zo verandert haar leven voorgoed. Ze wordt opgeleid tot Grisha, de heldhaftige strijders die hun land Ravka verdedigen.

Hoewel het boek zeker niet saai was, kwam het voor mij wat langzaam op gang. Ik zat eigenlijk de hele tijd te wachten tot Alina nou eens uit haar schulp kroop en een beetje leuk ging doen, maar dat duurde helaas nogal lang. Toen dit eindelijk gebeurde, kwam er gelijk vaart in het verhaal en werd het ook een stuk spannender en boeiender. De plotselinge plot twist had ik totaal niet aan zien komen en maakte het boek onvoorspelbaar, wat ik erg fijn vond.

In het niet zo interessante begin moet natuurlijk ook veel aan worldbuilding worden gedaan, al werd de uitleg over de verschillende soorten Grisha achterwege gelaten. Ik vond toen ik aan het einde van het boek was, helemaal vooraan gelukkig de indeling van de Grisha, daar had ik blijkbaar overheen gelezen, maar een verklarende woordenlijst was best handig geweest. De wereld die Leigh Bardugo heeft gecreëerd vind ik wel echt geweldig en apart. Ik heb nog nooit over zo’n soort, Russisch aandoende wereld gelezen en wat mij betreft mag dat wel vaker gebeuren.

Alina vond ik een geweldige hoofdpersoon toen ze eenmaal doorhad waartoe ze in staat was, daarvoor was ze wat saai, maar dat kwam ook omdat ze gewoon niet zo’n boeiend leven had. Mal, de charmeur, is echt een schatje, al is hij wel stom omdat hij Alina niet ziet staan. En dan de mysterieuze Duisterling die een heel andere draai aan het verhaal geeft. Hij zorgde voor spanning en sensatie en was eigenlijk gewoon heel cool.

Al met al vond ik Schim en Schaduw een fantastisch, spannend boek. De wereld die gecreëerd is is origineel en fabelachtig en ik zou er best graag een kijkje willen nemen. Omdat ik het begin dus wat traag vond, geef ik het geen 5 sterren, maar het verdient er zeker 4 hele dikke.

3 thoughts on “Schim en Schaduw – Leigh Bardugo

  1. Ik vond dat er juist wel een goede uitleg werd gegeven.. Het was subtiel, dat wel.. Maar het zat er wel in. :) Ik vond dit boek echt prachtig en ik kan niet wachten op deel 2!

  2. Pingback: Februari Wrapup | The Bookmarkers

  3. Pingback: Filmpje: Mei Boek Haul | The Bookmarkers

Geef een reactie

