Recensie: The Demon King – Cinda Williams Chima

Titel: The Demon King
Schrijver: Cinda Williams Chima
Aantal pagina’s: 506
Kopen: http://www.bookdepository.com/Demon-King-Cinda-Williams-Chima/978000732198
Uitgeverij: Harper Voyager
ISBN: 9780007321988
Waardering: **** (4/5 sterren)

When 16-year-old Han Alister and his Clan friend Dancer encounter three underage wizards setting fire to the sacred mountain of Hanalea, he has no idea that this event will precipitate a cascade of disasters that will threaten everything he cares about. Han takes an amulet from one of the wizards, Micah Bayar, to prevent him from using it against them. Only later does he learn that it has an evil history – it once belonged to the Demon King, the wizard who nearly destroyed the world a millennium ago. And the Bayars will stop at nothing to get it back. Meanwhile, Princess Raisa ana’Marianna, the heir to the Gray Wolf throne of the Fells, has just spent three years of relative freedom with her father’s family at Demonai Camp – riding, hunting, and working the famous Clan markets. Now court life in Fellsmarch pinches like a pair of too-small shoes. Wars are raging to the south, and threaten to spread into the high country. After a long period of quiet, the power of the Wizard Council is once again growing. The people of the Fells are starving and close to rebellion. Now more than ever, there’s a need for a strong queen. But Raisa’s mother Queen Marianna is weak and distracted by the handsome Gavan Bayar, High Wizard of the Fells. Raisa wants to be more than an ornament in a glittering cage. She aspires to be like Hanalea-the legendary warrior queen who killed the Demon King and saved the world. With the help of her friend, the cadet Amon Byrne, she navigates the treacherous Gray Wolf Court, hoping she can unravel the conspiracy coalescing around her before it’s too late.

Ik (Judith) ben erg dol op fantasy, en ik wilde The Demon King altijd al enorm graag lezen. Het klonk geweldig, en, kort gezegd: dat was het eigenlijk ook wel.

De eerste die je tegenkomt in dit boek is Han Alister. Hij heeft vrienden die “clan” zijn, maar woont zelf in de stad. Het hele clan-gebeuren was waarschijnlijk mijn favoriete deel van deze wereld. De clans wonen in de bergen, en soms worden mensen die ver van de rest van de samenleving verwijderd wonen, afgeschilderd als een soort barbaren. Dat was met de clan echter absoluut niet het geval. Ze vormden een goed georganiseerde samenleving, en hun rituelen en gewoontes waren erg leuk om over te lezen. Het was allemaal heel goed uitgedacht, wat altijd fijn is als je een boek leest.

Wat ik ook erg goed vond aan dit boek, was de positie van de tovenaars. In de meeste boeken die ik gelezen heb, zijn tovenaars onafhankelijke mensen, die de wereld rondzwerven en overal toevallig op het goede moment opduiken. Dat was hier echter absoluut niet zo; de tovenaars waren juist de aanvallers van lang geleden, die nog steeds hun best deden om een plek te vinden in de samenleving. En dan het liefste een plek waar ze zoveel mogelijk macht hebben. De clan zijn hier tegen, en dit zorgt voor een ontzettend realistische wrijving in het land waar het zich allemaal afspeelt. Ook de geschiedenis van deze wereld was ontzettend goed uitgewerkt, en ik weet er vrij veel van, zonder dat er enorme infodumps in het boek zaten.

Als laatste waren de personages erg leuk. Ik hecht ontzettend veel waarde aan goede personages, en die in dit boek waren vermakelijk, en goed uitgewerkt. Raisa en Han waren, ieder op hun eigen manier, ontzettend goede mensen, die echt hun best deden om alles zo goed mogelijk te regelen. Ook de andere personages waren mooi. Vooral Amon, Raisa’s beste vriend, vond ik erg leuk. Hij was heel lief en wilde Raisa graag helpen, maar hij wilde haar tegelijkertijd ook beschermen. Het leuke was dat zijn vriendelijke en verstandige kant het om de beurt wonnen, waardoor ik hem erg realistisch vond.

Het enige kritiekpunt dat ik heb op dit boek is dat de personages, hoewel ze erg leuk waren, ook ontzettend cliché waren. Een opstandige prinses, een vriendelijke soldaat, een koningin die wordt misleid… Ik heb et allemaal al eens over gelezen. Ook Hans personage was mooi, maar al vaker gebruikt. Ik heb een beetje dubbele gevoelens over de personages: aan de ene kant was ik dol op ze, maar aan de andere kant waren ze zo cliché dat ik me soms een beetje begon te ergeren.

Al met al vond ik The Demon King wel een erg leuk boek. De mooie wereld, het spannende verhaal en de leukheid van de personages drukten voor mij (bijna) helemaal weg dat diezelfde personages wel een beetje cliché waren.

One thought on “Recensie: The Demon King – Cinda Williams Chima

  1. Pingback: September Book Haul | The Bookmarkers

Geef een reactie

