Fangirl: Maggie Stiefvater

In het verleden zijn er posts in deze serie geweest over tv-series en films, maar vandaag wilde ik (Judith) het eens over schrijfster hebben (aangezien dit wel een boekenblog is ;) ). Maggie Stiefvater ik heb ik ontdekt door haar Mercy Falls-trilogie en ze is één van mijn favoriete schrijfsters. Vandaag ga ik jullie iets over haar en haar boeken vertellen.

maggie-stiefvater-flowchart1-791x1024

Ik ontdekte Maggie Stiefvater door haar Mercy Falls-trilogie. Het eerste deel hiervan, Huiver, kwam uit in oktober 2009. Het eerste wat mij opviel aan dit boek was de schrijfstijl: het is geschreven vanuit het oogpunt van verschillende personages, en de hoofdstukken zijn relatief  kort. Hierdoor krijg je telkens stukjes uit de gedachten van verschillende mensen, en moet je zo het plaatje een beetje in elkaar puzzelen. Het verhaal kabbelde een beetje voort, maar ik vond het niet saai worden, hoewel ik van sommige mensen hoor dat zij dit wel saai vonden. Dit eerste deel leende ik uit de bibliotheek, maar deel 2 en 3, Fluister en Voor Altijd, heb ik gekocht zodra ze uitkwamen. Ik vond deze boeken zo mooi, dat ik enorm blij was toen ik hoorde dat er nog een boek van Maggie Stiefvater uit zou komen in het Nederlands.

Dit boek was Dodenrit, en ik denk dat dit mijn favoriete boek van Maggie Stiefvater tot nu toe is. Het verhaal is op dezelfde manier verteld, vanuit verschillende personages, maar het is veel spannender en sneller geschreven dan de Mercy Falls-trilogie. Dodenrit gaat over een eiland waar de zee elke herfst vleesetende paarden uitspuugt op het strand. In plaats van doodsbang weg te rennen, houden de mensen een race met deze paarden. Sean is een viervoudige kampioen die in een renstal werkt. Puck besluit om als eerste vrouw mee te doen aan deze race, maar dan op een normaal paard. De beide hoofdpersonen uit dit boek vond ik zo geweldig, vooral omdat ze, ondanks hun tegenstellingen, ontzettend goed bij elkaar passen (ship, ship). Daarnaast: hoe cool zijn mensetende zeepaarden, kom op.

Het laatste boek van Maggie Stiefvater dat uitkwam is De Ravenjongens. Over dit boek heb ik een recensie geschreven, die je hier kunt lezen. Ik vond dit weer een fantastisch concept. Het is, net als Huiver en Dodenrit, gebaseerd op een legende, deze keer niet over dieren maar over leylijnen. Wat dit zijn is nogal moeilijk uit te leggen, aangezien ik het zelf niet helemaal begrijp (het was een vrij vaag boek, hoewel het wel erg leuk was). Wat bij dit boek anders was, was dat het in de eerste persoon, maar in de derde persoon geschreven was. Ergens vond ik dit erg jammer, omdat ik hierdoor de gedachtes van de verschillende personages minder duidelijk mee kreeg, maar ondanks dat was dit ook weer een geweldig boek!

Wat vinden jullie van Maggie Stiefvater?

5 thoughts on “Fangirl: Maggie Stiefvater

  1. Ik ben dol op haar boeken! Veel vinden haar schrijfstijl inderdaad vervelend, ik vind haar schrijfstijl juist erg fijn. Ik ben zelf ook begonnen met de Mercy Falls en tot nu toe vind ik de Ravenjongens écht mijn favoriet.

  2. Ik vond haar’ The Wolves of Mercy Falls’- saga erg mooi geschreven. Ook ‘De ravenjongens’ vond ik bijzonder. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar het tweede boek in deze serie.

Geef een reactie

