TTT: Beste plekken om boeken te kopen

De TTT van deze week is weer wat later want ik (Loranne) was ‘m natuurlijk helemaaaal niet vergeten, er kwam alleen even iets tussen. Hier is ie dan, met deze week: de beste plekken om boeken te kopen.

venstra
1. Libris Venstra
Dit is de boekhandel die zich het dichts bij mijn huis bevindt, en waar ik, zodra ik het Stadsplein bezoek, niet langs kan lopen zonder naar binnen te gaan (en dan iets te kopen). Eerst zaten ze in een veel kleiner pand maar nu zitten ze onder de bibliotheek in een gigantische ruimte en hebben ze naast heel veel boeken ook leuke prullaria en bijvoorbeeld de tassen van Blossom Books. Het heeft een hele fijne sfeer en de winkel is heel ruim, waardoor je zowaar iets kan vinden. Het personeel is er heel aardig en behulpzaam en ze hebben 3 kasten vol YA/fantasy/romantiekdingen. En als je na een tijd twijfelen toch eindelijk een boek hebt gekocht, kan je daar alvast onder het genot van een drankje in beginnen in het Venstra Café.


2. Van Rossum
Deze boekhandel zit het dichtst bij mijn school (die is voor mij een halfuur fietsen) en ik fiets er elke dag langs. Dan vertraag ik mijn tempo om heel even een blik op de etalage te werpen, maar ik probeer toch nog een beetje snel te fietsen omdat ik anders de neiging niet kan onderdrukken om naar binnen te gaan (en bovendien word ik anders omver gereden door een auto, of ik val zelf om want ik sta stil. Maar dat terzijde). De boekhandel is heel anders dan Venstra, deze is veel kleiner en knusser ingericht, wat iets minder praktisch maar wel veel leuker is. Overal zijn boeken en de looppaadjes zijn zo smal dat je soms acrobatiek moet doen om langs iemand te komen (oke, ik overdrijf wel een beetje).

3. Foyles
Deze winkel zit in Londen en als je daar bent is hij echt een bezoekje waard. Ze zijn onlangs verhuisd en hebben nu een nieuw en groter pand, met heel. veel. boeken.

4. Waterstones
Want ja, die winkel is gewoon geweldig. Engelse boeken en in Londen vaak de 2e voor de halve prijs. En ja, gewoon een fijne winkel.

5. Vakantie
Dit klinkt misschien wat raar, maar een hele goede plek om boeken te kopen is op vakantie. Ik neem aan dat je niet zo fanatiek bent dat je het adres van elke boekhandel in de omgeving uit je hoofd leert, dus dan is het leuk als je ineens een schattig boekwinkeltje tegenkomt. Zo ben ik er in Duitsland eentje binnengegaan die zowaar Engelse boeken verkocht.


6. Dominicanen
Hier ben ik nog nooit geweest, maar de foto’s zijn zo ontzettend indrukwekkend dat ik er ooit een bezoekje aan moet brengen. Deze boekhandel uit Limburg is gevestigd in een kerk en naast het feit dat ze ongelooflijk veel boeken hebben, is het ook nog eens een prachtige winkel.

7. Boekenfestijn
Nu de voor de hand liggende optie: het boekenfestijn! Ik ben er nu 2 keer geweest en ik vind het geweldig. Een enorm aanbod van spotgoedkope boeken, wat wil je nog meer?

8. Boekenkraam
Dit is een soort internetversie van het boekenfestijn. Nederlandse boeken die licht beschadigd zijn worden hier voor een zacht prijsje aangeboden.

9. Book Depository
Voor de Engelse boeken hebben we Book Depository. Ik weet niet hoe het kan, maar die boeken zijn nog stukken goedkoper dan in de Engelse winkels. Heel erg fijn dat je daar zefls voor 3,50 nog een leuk boek kan vinden, en dat boek is dan helemaal nieuw. Extra leuk vind ik de boekenleggers die ze bij je bestelling doen en die door mensen van over de hele wereld zijn gemaakt.

10. Bol.com
Tsja, hoewel ik er de laatste tijd niet zoveel meer bestel, heb ik hier vroeger wel vaak boeken gekocht. Bol heeft gewoon een goede en snelle service, maar ik steun toch liever mijn plaatselijke boekhandel (die trouwens wel boeken van 19,95 gratis verzendt, ugh de frustratie)

Dat waren ze weer!

Wat is jouw favoriete boekhandel?

4 thoughts on “TTT: Beste plekken om boeken te kopen

  1. Vergeet ook de goede antiquariaat niet – in Amsterdam bijvoorbeeld ‘De Boekenboom’ op de Spuistraat, of Kok op de Oude Hoogstraat. Dat moet een paradijs zijn voor boekenliefhebbers zoals jullie (wat een leuke site).
    Gr. een neef.

Geef een reactie

