Recensie: Heir of Fire (Throne of Glass #3) – Sarah J. Maas

Schrijver: Sarah J. Maas
Aantal pagina’s: 562
Uitgeverij: Bloomsbury
Taal: Engels
ISBN: 9781408839126
Waardering: ***** (5/5 sterren)

Celaena has survived deadly contests and shattering heartbreak—but at an unspeakable cost. Now, she must travel to a new land to confront her darkest truth… a truth about her heritage that could change her life—and her future—forever. Meanwhile, brutal and monstrous forces are gathering on the horizon, intent on enslaving her world. Will Celaena find the strength to not only fight her inner demons, but to take on the evil that is about to be unleashed?

Eindelijk. Ein-de-lijk. Ik (Judith) heb sinds februari zitten wachten op Heir of Fire, deel 3 in de Throne of Glass serie (geen idee waar ik het over heb? Lees dan hier de recensie van deel 1 uit deze serie). En het was het wachten waard. Dit boek is nog niet in het Nederlands uit, maar als je toch graag wil weten wat ik ervan vond, lees dan vooral verder (spoiler: ik vond het geweldig)!

Het eerste deel in deze serie gaf ik vier sterren, het tweede vijf, en deze is er zes waard. Celaena ontwikkelt zich van de onzekere moordenaar die ze was, tot een sterke persoon, een koningin, zou ik bijna zeggen. Dit boek gaat ook over het feit dat ze deels Fae is, en hoe ze daarmee omgaat. En met de magie die daaraan verbonden is. Dit is heel mooi beschreven, zeker omdat de Fae zelf in dit boek dan ook eindelijk voorkomen. Dit gebeurt vooral in de vorm van Rowan, die door de koningin der Fae aangewezen wordt om Celaena te trainen.

En man, die Rowan is geen schatje. Ik vond hem persoonlijk geweldig, maar ik denk niet dat iedereen dat met me eens zou zijn. Hij is rauw en meedogenloos, en laat Celaena harder werken dan ooit tevoren. Rowan vond ik deels zo geweldig, omdat ik de Fae beschouwde als elf-achtig: goed, zacht en vredig. Rowan is niks van dit alles, en hiermee laat Sarah J. Maas zien dat ze niet meegaat in het klassieke beeld van de elfen; de Fae zijn territoriaal en agressief, Rowan misschien nog wel het meeste van allemaal. Ik ben dol op auteurs die clichés doorbreken, en daarom vond ik Rowan een zeer waardevolle toevoeging in deze serie.

En dan het verhaal. Het is een en al epic, vechten, vuur en heel veel schaduwen, die je als lezer langzaam naar je keel voelt grijpen. Ik kon dit boek met geen mogelijkheid neerleggen, en heb dit weekend mijn huiswerk deels verwaarloosd om maar door te kunnen lezen. Het verhaal grijpt je naar de keel, deels doordat het ontzettend spannend is, maar deels door de gruwelijkheden die erin zijn verwerkt. Van een ding dacht ik tot dit boek dat het een hallucinatie was, en toen het echt bleek te zijn, stikte ik bijna in mijn thee. Hoe kom je erop, denk ik dan. Vreselijk om mee te maken, maar geweldig om over te lezen. Wanneer komt deel 4 uit.

19 thoughts on “Recensie: Heir of Fire (Throne of Glass #3) – Sarah J. Maas

1. Pingback: September Wrapup | The Bookmarkers

2. ik heb de glazen troon en de donker kroon gelezen, en wauw wat een prachtige boeken. Alleen nu vraag ik me eigen af wanneer komt dit boek in het Nederlands uit?
    alsjeblieft kan iemand mij dit vertellen??

• Ik geloof dat de Boekerij niet verder gaat met deze serie vertalen… :( Maar een andere uitgeverij misschien wel, je kan een berichtje plaatsen op de Facebookpagina van Young Adult Boeken, misschien doen ze er iets mee. :)

3. Ik geloof dat uitgeverij Boekerij niet verder gaat met de serie vertalen… :( Maar een andere uitgeverij misschien wel, je kan een berichtje posten op de Facebookpagina van Young Adult Boeken, misschien doen ze er iets mee. :)