Recensie: Hot Shot – Jennifer Brown

9200000026522157

Titel: Hot Shot
Schrijver: Jennifer Brown
Aantal pagina’s: 256
Uitgeverij: Callenbach
ISBN: 9789026612718

Ashleighs vriendje Kaleb gaat naar de universiteit. Ashleigh is bang dat hij haar zal vergeten. Tijdens een feestje jutten haar vriendinnen haar op om hem een naaktfoto van zichzelf te sturen. Zonder echt na te denken loopt ze naar de badkamer, kleedt zich uit, maakt een foto in de manshoge spiegel en drukt op ‘verzenden’. Niet veel later gaat hun relatie uit en neemt Kaleb wraak door haar foto naar zijn hele honkbalteam te sturen. En die jongens houden hem niet voor zichzelf.

Ik (Judith) ben niet zo’n fan van boeken over jongeren die problemen hebben, ik weet niet waarom, maar de thema’s staan meestal zo ver van mijn bed dat het me niet echt aanspreekt. Hot Shot leek me op het eerste gezicht dan ook niks, maar nu ik het gelezen heb, ben ik toch wel onder de indruk.

Wat mij het meest aangreep in dit boek, waren de sms’jes die aan het begin van de hoofdstukken stonden. Als Ashleighs naaktfoto viraal gaat, zijn de reacties niet van de lucht, en ik vond het nogal schokkend om de meningen van andere leerlingen te lezen. Dat voegde een extra dimensie toe aan het boek, wat ik erg goed gedaan vond. Ook vond ik het leuk dat het verhaal over twee verschillende tijdlijnen verteld werd: de ene begint op het moment dat Ashleigh de foto verstuurd, de tweede gaat over haar taakstraf. Hierdoor kon ik beter begrijpen wat Ashleigh voelde, omdat ik ook de gevolgen van haar acties zag, in plaats van alleen haar acties. Dit vond ik goed gedaan, en hierdoor kwam het onderwerp ook beter op mij over, hoewel ikzelf nog nooit iets hebt meegemaakt wat ook maar in de buurt komt van wat Ashleigh heeft moeten doorstaan in dit boek.

Wat ik minder vond aan dit boek, was hoe cliché de personages waren. Ashleigh was een lief, onschuldig meisje dat door foute vriendinnen werd overgehaald om iets stoms te doen, Kaleb een macho met een zacht hart, waarvan niemand ooit verwacht had dat hij een naaktfoto door zou sturen, en Mack een grote, stille jongen die uiteindelijk diep van binnen ontzettend lief was. Hier kon ik echter wel mee leven, hoewel het het verhaal minder spannend maakte. Waar ik me echt aan stoorde, waren de grammaticafouten in dit boek. Hele werkwoorden waar ze vervoegd zouden moeten zijn, zinnen die niet kloppen en geen aanhalingstekens als iemand begint te praten. Daarnaast vind ik het erg slordig dat in de beschrijving van dit boek die je hierboven kunt lezen (die ik heb gekopieerd van de bol.com, en ik verder ook overal op internet vind) staat dat Kaleb de foto naar zijn honkbalteam stuurt, terwijl hij op basketbal zit. Ik weet dat het Engelse “baseball” wel iets wegheeft van “basketbal”, maar het is toch echt iets anders.

Al met al ben ik niet stuk van dit boek, maar het was wel vermakelijk. Ik vond het interessant om te lezen over de enorme gevolgen die de foto niet alleen voor Ashleigh, maar ook voor haar ouders had. Als je, net als ik, meestal niet zo van dit soort boeken houdt, raad ik aan deze te gaan lezen. Het is zeker een goede in zijn soort!

3 thoughts on “Recensie: Hot Shot – Jennifer Brown

• Ja, klopt, ik vond Ashleigh naarmate het boek vorderde ook steeds leuker worden, maar ik vond het zo jammer dat ik ongeveer kon voorspellen hoe het ging aflopen. Ik houd erg van boeken waar ik echt geen idee heb waar het heen gaat, met een gigantische plottwist op het einde en dat had dit niet echt.

1. Pingback: September Wrapup | The Bookmarkers