TTT: Top 10 Meest Aantrekkelijke Flapteksten

Elke donderdag plaatst De Lady Library een thema/onderwerp waarover je een top 10 kunt maken. En wij doen mee! Deze week is het onderwerp: meest aantrekkelijke flapteksten. Ik (Judith) ben niet zo’n flaptekstenpersoon (ja, dit is een nieuw begrip). Meestal koop ik een boek omdat ik de cover mooi vind, of omdat ik erover gehoord heb. Toch heb ik deze week geprobeerd om mijn top 10 meest aantrekkelijke flapteksten op een rijtje te zetten.

1. Huiver – Maggie Stiefvater

Ik heb dit boek jaren geleden meegenomen uit de bibliotheek, alleen gebaseerd op de flaptekst. En Maggie Stiefvater is nog steeds één van mijn favoriete schrijfsters! Goed gedaan, flaptekst.

2. The Unofficial Game of Thrones Cookbook – Alan Kistler

De flaptekst van dit boek klonk zo goed, dat ik het gewoon moest hebben. Kort samengevat zei de tekst: “We hebben Het Lied van IJs en Vuur gelezen en recepten bedacht voor alles wat ze in deze boeken eten! Veel plezier!” Ik kon geen nee zeggen. Beetje jammer is dat de enige keer dat ik hieruit heb gekookt het gerecht niet te eten was, en de rest van de recepten bijna allemaal met vlees zijn, terwijl ik vegetariër ben. Maar toch: het concept is fantastisch!

3. Daughter of the Centaurs – Kate Klimo

Dit boek heb ik in Amerika gekocht, terwijl mijn koffer al loodzwaar was, maar ik kon het niet laten liggen. Ik zag de titel en pakte onmiddellijk het boek uit de kast, en na het lezen van de flaptekst was ik verkocht. Centaurs, hoe cool is dat?

4. Shadow and Bone – Leigh Bardugo

Dit boek heb ik gisteren gekocht, en ik twijfelde heel erg tussen deze en een ander boek. Loranne bleef maar roepen: “Koop Shadow and Bone! Het is geweldig! Koop het! Nu!”, maar toch kon ik niet kiezen. En toen las ik de flaptekst en was de keuze snel gemaakt: slimme weesmeisjes en duistere figuren? Yes please!

5. The Night Circus – Erin Morgenstern

nightcircus

Ik ben altijd al dol op sprookjes geweest, en de flaptekst van dit boek klonk als een sprookje: een magisch circus, een dodelijk spel… Magie en circussen vind ik geweldig, en dat dodelijke klonk ook zeer aantrekkelijk. Mee naar huis dus!

6. De Kleine Odessa – Peter van Olmen

Dit is een kinderboek, maar de flaptekst is geweldig. Dit vertelt je namelijk dat het gaat over een meisje dat terechtkomt in Scribopolis, een stad waar schrijvers (Shakespeare, Kafka, Dostojevski, en ga zo nog maar een tijdje door) leven en waar boekpersonages (zoals Hamlet en Orpheus) echt bestaan! Geef me vijf minuten om mijn koffer te pakken en geef me de exacte locatie van die stad, want ik kom eraan!

7. Fangirl – Rainbow Rowell

Fangirl klonk voor mij als een heerlijk herkenbaar boek. Ik ben zelf immers ook een trouwe, zeer enthousiaste fangirl, en hoewel de hoofdpersoon wat ouder is dan ik (zij zit in het eerste jaar van de universiteit), dacht ik toch dat ik me heel erg goed in haar kon herkennen. Ik kreeg meteen helemaal zin om het te gaan lezen!

8. The Gospel According to Larry – Janet Tashjian

The Gospel According to Larry vond ik een geweldig boek, totdat ik het ging lezen. De flaptekst vertelde namelijk dat het ging over een jongen die een blog runt en vervolgens zijn eigen dood faket. Klonk ongelooflijk grappig. In werkelijkheid was het helaas een beetje saai, maar de flaptekst heeft me toch goed verleid!

9. Inwijding – Veronica Roth

Bij Inwijding heb ik eigenlijk hetzelfde als bij The Gospel According to Larry: de flaptekst klonk geweldig, maar het boek zelf? Niks voor mij (Sorry alle beledigde Inwijding-fans).

10. De Bijzondere Kinderen van Mevrouw Peregrine – Ransom Riggs

Bij dit boek had ik eigenlijk hetzelfde als bij The Night Circus: het klonk sprookjesachtig en ik ben dol op sprookjes. Bij dit boek werd ik echter meer aangetrokken door de foto’s dan door de flaptekst, maar goed. Het verhaal klonk ook leuk!

Ben jij een flaptekstenpersoon? En wat zijn jouw favoriete flapteksten?

Geplaatst in TTT

5 thoughts on “TTT: Top 10 Meest Aantrekkelijke Flapteksten

Geef een reactie

