TTT: Top 10 Trends in Boeken die Ik Zat Ben

We hebben twee weken gemist, maar daar is hij weer: de TTT. Elke donderdag plaatst De Lady Library een thema/onderwerp waarover je een top 10 kunt maken. En wij doen mee! Deze week is het onderwerp: top 10 trends in boeken die ik zat ben. 

1. Love triangle

Met stip op 1: de klassieke love triangle. Twee jongens worden verliefd op hetzelfde meisje, en oh, wie zou ze nou toch kiezen? Ik denk dat hier heel makkelijke een originele draai aan te geven is, door er een echte “triangle” van te maken: meisje wordt verliefd op jongen, jongen op andere jongen, andere jongen op meisje. Stukken leuker, toch?

2. Geen ouders

Waarom lijkt het toch alsof alle hoofdpersonen in YA-boeken geen ouders hebben? Harry Potter is een wees, Katniss Everdeen een halve wees, en zelfs in Percy Jackson, waar de hele plotlijn toch begint met het feit dat zijn vader Poseidon is, komen er bar weinig ouders voor. Dit kan leuk zijn als het om een goede reden is, maar als iemand wel ouders heeft, lijkt het mij toch wel realistisch als die ook een beetje in het boek voorkomen. Zeker als de desbetreffende persoon een jaar of 16 is.

3. Nieuwe delen als de serie al afgelopen is

Als een serie afgelopen is, is hij afgelopen. En nee, ik wil niet meer boeken na het einde, ook niet als je er miljoenen mee kan verdienen. Echt niet.

4. Cliché personages

Ik lees veel fantasy, en in bijna alle boeken zit wel een prinses die wil ontsnappen aan haar leven in het paleis, of een straatjongen met een ongelooflijke moed. Ik ken het nu wel, jongens, verzin eens iets nieuws!

5. Angst voor scheldwoorden

Begrijp me goed, als het halve boek bestaat uit het woord “fuck” is het ook niks natuurlijk, maar waar ik een enorme hekel aan heb, is aan scènes die ongeveer zo gaan:
Ik vloek zachtjes, waarna ik met mijn blote handen  het hart van de demon uit zijn lichaam ruk. Ik voel het bloed langs mijn polsen stromen en heb nog nooit zoiets hemels gevoeld…
Als je nou toch dit soort nogal gewelddadige dingen gaat schrijven, vind ik dat dat ene scheldwoord er ook nog wel bij kan. Sterker nog, als je toch in zo’n agressieve bui bent, lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat je wel enorm je best gaat doen om zachtjes te vloeken; die demon zal het toch niet meer herhalen.

6. Trilogieën

books-the-hunger-games-30899614-500-495

Ik houd erg van trilogieën en als het zin heeft voor het verhaal ben ik zeker voor, maar de norm dat álles, en dan vooral YA, (minstens) een trilogie moet zijn, vind ik minder. Het is gewoon jammer als een goed verhaal dat in één boek zou kunnen worden afgerond, over drie boeken wordt uitgesmeerd, waardoor het ontzettend saai wordt.

7. Uiterlijke verschijning

Heel veel vrouwelijke YA-hoofdpersonen zijn klein van stuk en hebben donker haar. Ik ben, als typische Nederlandse, 1.88 m lang en om de een of andere reden erger ik me mateloos aan het feit dat er niemand eens lekker lang is. Misschien is dit omdat klein zijn een soort zwakte indiceert, terwijl de meeste vrouwelijke hoofdpersonen tegenwoordig juist enorm coole dingen doen. Misschien willen schrijvers ervoor zorgen dat de hoofdpersoon toch nog iets meisjesachtigs en zachts heeft. Voor mij werkt deze tactiek echter niet zo goed, aangezien ik Juliette, ondanks het feit dat ze klein is, toch nogal angstaanjagend vind als ze door betonnen muren heen beukt.

8. Sterke vrouwelijke hoofdpersonen

Hiermee bedoel ik dan fysiek sterk. Ik ben ontzettend voor badass ladies in boeken, maar waarom moeten ze ook allemaal zo fysiek sterk zijn, terwijl een groot deel van de populatie (waaronder ikzelf) nog geen push-up kan doen voor zijn leven.

9. Geboren heersers

i-am-a-leader-not-a-follower

Dit gaat eigenlijk door op punt 4, geboren heersers zijn cliché karakters uit fantasyboeken die me in het bijzonder enorm irriteren: mensen die onopvallend met de groep meereizen, vaak jongere mensen. Ze zeggen niet veel, maar zijn nobel en door en door goed. Zet ze op een troon en elk land zal floreren. En hé, ze blijken ook nog eens de erfgenaam van een land te zijn! En ze besturen het land altijd goed en leven nog lang en gelukkig en hebben nooit problemen omdat ze zonder ervaring op de troon zijn gekomen. Ehm? Ik denk dat je niet zomaar kunt regeren zonder ooit een soort instructie/onderwijs te hebben gehad over hoe staatsinrichting werkt, en zelfs als je dat wel hebt gehad, hoeft het nog niet altijd goed te gaan. Nogal onwaarschijnlijk dus, dit scenario.

10. Je adem uitblazen terwijl je niet wist dat je hem inhield

Oké, deze is misschien een beetje vreemd, maar toch: als ik mijn adem inhoud, heb ik dat na een paar seconden, en anders na een minuut als ik paars begin te worden, echt wel door. Ik snap gewoon niet hoe je niet kunt weten dat je je adem inhoudt.

Geplaatst in TTT

12 thoughts on “TTT: Top 10 Trends in Boeken die Ik Zat Ben

  1. Helemaal eens met punt vijf. En dan een toevoeging, wat vind je dan van de kuisheid in de “zoenscenes”! Hoe vaak ik in Divergent wel niet heb gelezen: ‘he fits his lips to mine.’ Zeg gewoon wat er gebeurd! Sorry, frustratiepuntje en ik ben hem in mijn eigen TTT gewoon vergeten!

Geef een reactie

