Serie-review: Legend trilogie – Marie Lu

Titels: Legend, Wonderkind, Finale
Auteur: Marie Lu
Uitgever: Gottmer
Waardering: **** (4/5 sterren)

Legend speelt zich af in het Los Angeles van 2130, dat ondergelopen is na een overstroming.
De 15-jarige June, telg uit de elite van de Republiek, is een wonderkind. Ze is gehoorzaam en loyaal en wordt dan ook klaargestoomd voor een van de belangrijkste functies in de militaire rangorde van haar land. De eveneens 15-jarige Day, geboren in een sloppenwijk, is de meest gezochte crimineel van de Republiek.

Normaal gesproken zouden hun wegen zich nooit kruisen, maar dat gebeurt wel als de broer van June, een belangrijke militair, wordt vermoord en Day de hoofdverdachte is. De overheid opent de jacht op hem. Een ultiem kat-en-muisspel tussen June en Day gaat van start: zij wil haar broers dood wreken, terwijl hij probeert uit handen van de overheid te blijven en intussen ook nog zijn familie wil redden van een mysterieuze epidemie.
Maar dan komt June erachter dat de overheid iets met haar broers dood te maken heeft en er alles aan doet om dat verborgen te houden.

Over Legend heb ik al eens een recensie geschreven, die kun je hier lezen, en daar schreef ik dat ik het eerste deel best leuk vond, maar niet heel bijzonder. Ik gaf het 3 sterren. Toch nam ik laatst de moeite om de andere 2 delen te lezen, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb!

De hoofdpersonen vond ik in het eerste deel nog wat saai, maar in de volgende delen kregen ze veel meer diepgang. June en Day zijn elkaars tegenpolen, maar toch geven ze ontzettend veel om elkaar en het is mooi om te lezen hoe die relatie zich ontwikkelt. Daarnaast krijgt de wereld veel meer historie en wordt helemaal uitgelegd hoe het is ontstaan, wat ik een ontzettend leuk aspect vond. Het is duidelijk dat Marie Lu dit goed heeft uitgedacht en dat ze een complete wereld in haar hoofd had en waar je dus ook veel over te weten komt. Dit wordt uitgebreid verteld maar is helemaal niet saai en maakt het verhaal juist gelaagder. Waar ik me in andere dystopische verhalen, zoals De Hongerspelen, aan ergerde, was dat het verleden zo ontzettend vaag gehouden werd, alsof zelfs de schrijfster niet wist wat er gebeurd was en het daarom maar gewoon niet vertelde. Dat is in deze trilogie dus absoluut niet het geval.

Natuurlijk moet er in de standaard dystopische trilogie een regering omver worden geworpen, maar hier zit dat toch net even anders. Day en June komen er achter dat niet elke politicus zo erg is en dat ze toch wel heel erg veel van hun eigen staat houden. Willen ze die geliefde staat dan omver werpen? Dat wordt duidelijk in het laatste deel, maar in alle delen zit genoeg actie en spanning en neemt het verhaal vaak onverwachte wendingen. Een ander kritiekpuntje waar ik mee zat na het eerste deel was dat June en Day nog zo jong zijn en dat ze nu al onvoorwaardelijk van elkaar houden, maar ik werd aangenaam verrast aan het einde van het verhaal, want dit werd heel goed opgelost.

Hoewel de Legend-trilogie me na het eerste deel nog niet volledig overtuigd had, heeft dat het na alle drie de boeken absoluut wel. Dit is een van de beter dystopische trilogieën, met goed uitgewerkte hoofdpersonen, een spannend plot en een ontzettend goed doordachte wereld. Het verhaal is vlot geschreven en heel erg spannend, en je zal je geen moment vervelen.

One thought on “Serie-review: Legend trilogie – Marie Lu

1. Ik wil deze serie zo graag lezen <3 Deel 1 heb ik al wel in de kast staan, maar nog niet aan begonnen. Ik heb het gevoel dat de serie heel verslaven gaat worden en daarom wil ik eigenlijk de hele serie eerst compleet hebben voordat ik eraan begin xD