Recensie: Alice in Zombieland – Gena Showalter

9200000031378342

Titel: Alice in Zombieland
Schrijver: Gena Showalter
Aantal pagina’s: 414
Uitgeverij: Harlequin
ISBN: 9789034754523

Mijn (Judith) eerste gedachte toen ik dit boek kreeg, was: dit is prachtig. Mijn tweede gedachte was: help, zombies. Ik ben niet zo van de enge boeken, na het lezen daarvan slaat mijn fantasie altijd een beetje op hol, maar toch had ik wel zin om het te gaan lezen. Het begin was inderdaad veelbelovend, maar daarna werd het minder. Jammer.

Het begin van dit boek vond ik erg goed. Het kwam lekker snel, omdat het auto-ongeluk waarbij haar familie omkwam al in het eerste hoofdstuk plaatsvond. De zombies die toen al langskwamen, klonken nogal griezelig (nachtje met het licht aan geslapen) ;), en ik vond Alice een heel leuke hoofdpersoon. Dit vond ik tijdens het hele boek; ze was lekker droog en had veel zelfspot, wat ik altijd een heel leuke karaktereigenschap vind in een hoofdpersoon. Wat ik minder vond aan Alice, waren de vragen die ze stelde. Ik vond dit nogal een makkelijke manier om een heleboel informatie in een alinea te dumpen. Eén keer kan dit best, als ik opeens met zombies moest vechten zou ik ook een aantal vragen hebben, maar na een paar keer vond ik het een beetje lui. Verzin eens iets nieuws, dacht ik dan.

De zombies zelf vond ik goed uitgewerkt. Er was duidelijk goed nagedacht over hoe ze te verslaan waren, en over hoe het precies werkte. Ook de konijnenwolk vond ik een leuke toevoeging; ik ben dol op Alice in Wonderland, dus van alle aspecten daaruit werd ik erg blij. Mijn favoriete aspect uit Alice in Wonderland dat in het boek voorkwam, waren de hoofdstuktitels: halverwege het boek kwam ik erachter dat de titels van de hoofdstukken precies hetzelfde waren als de titels van de hoofdstukken in Alice in Wonderland. Hierdoor kreeg het boek al veel meer een Alice in Wonderland-air dan het daarvoor had. Wel vond ik het heel jammer dat het verhaal weinig met de hoofdstuktitels te maken had. Er was een hoofdstuk dat “De Duivelse Dolle Theevisite” heette, maar hier kwam geen theekopje in voor.

Wat ik minder vond aan dit boek, was Cole. Dit zou de love interest moeten zijn, maar ik vond hem niet zo leuk. Ook niet vervelend, maar ik stond ook niet zo te kwijlen als Alice elke keer als hij langskwam. Ik vond hem nogal cliché, de typische bad boy met bebloede kettingen aan zijn zwarte broek. Ook zijn vrienden waren nogal typisch, en ik vond het heel moeilijk om ze uit elkaar te houden. Alleen Frosty had echt een ander karakter dan de rest. Frosty en Kat, Alice’ nieuwe beste vriendin, waren mijn favoriete personages. Ze hadden leuke karakters, en waren echt goed te onderscheiden van de rest van de mensen in het boek.

Er was één ding waar ik me dood aan ergerde, wat niks met het verhaal te maken heeft, maar wat ik toch even moet noemen: de vertaling. Deze was zo slecht dat ik op een gegeven moment met mijn hoofd tegen de muur wilde bonken van frustratie. “Geef me wat krediet” is in het Engels zeker een uitdrukking (“Give me some credit”), maar in het Nederlands ab-so-luut niet. En ook “Je heerst!” (“You rule!”) kan in het Engels wel maar in het Nederlands niet. Argh!

Ondanks al deze negatieve punten, heb ik me enorm vermaakt tijdens het lezen van dit boek. Alice was grappig, Kat was echt hilarisch en Frosty mocht ik ook wel. Er gebeurde veel en ik vond het geen moment saai, hoewel ik van het verhaal in het algemeen niet enorm onder de indruk was. De climax vond ik, hoewel origineel, een beetje snel afgeraffeld. Ik vond dit geen goed boek, maar zeker wel vermakelijk!

4 thoughts on “Recensie: Alice in Zombieland – Gena Showalter

1. Pingback: November Wrapup | The Bookmarkers