Recensie: De Hobbit – J.R.R. Tolkien

1001004011586273

Titel: De Hobbit
Schrijver: J.R.R. Tolkien
Aantal pagina’s: 253
Uitgeverij: De Boekerij
ISBN: 9789022561942

Op een dag komen er zomaar dertien dwergen op bezoek bij meneer Bilbo Balings, vergezeld door de beroemde tovenaar Gandalf. Ze komen een feestje vieren in zíjn hobbithol; een afscheidsfeestje welteverstaan. De volgende dag gaat de groep op reis om in het oude Moria een schat te zoeken. Tot zijn grote schrik stelt Gandalf voor dat Bilbo meegaat als het veertiende lid van de expeditie. Voor hij het weet, is hij op avontuur en komt hij in aanraking met trollen, reusachtige wolven, spinnen, aardmannen en niet te vergeten de oude draak Smaug. Zo wordt Bilbo de meest wereldwijze hobbit ooit.

Ik (Judith) las dit boek een jaar of twee geleden. Alles wat ik er nog van wist, was dat ik het erg leuk vond, maar aangezien de derde film van de trilogie die gemaakt is van dit nogal dunne boekje bijna uitkomt, besloot ik het opnieuw te lezen. Ik moet zeggen, dat ik zeker niet teleurgesteld werd!

Het verhaal van De Hobbit is heel leuk, en komt ook snel op gang. Voordat je het weet liggen Bilbo, Gandalf en de dwergen al overhoop met drie trollen en sowieso is er aan vijanden geen gebrek. Hoewel is ongeveer wist hoe het zou aflopen, is het nog wel een spannend verhaal, aangezien je je maar blijft afvragen hoe ze zich hier nou weer uit gaan redden. De verschillende vrienden en vijanden die ze op hun weg tegenkomen worden heel goed beschreven, en het is sowieso een hele rijke wereld (wat wel te zien is aan alle andere boeken die zich erin afspelen). Over alles is heel zorgvuldig nagedacht, en, voor zover ik me herinner, klopt alle informatie die hier gegeven wordt tot in het kleinste detail met wat er gezegd wordt in het andere boek dat ik van Tolkien heb gelezen, namelijk In de Ban van de Ring.

De personages van het gezelschap zijn erg leuk, dat wil zeggen, degenen die aan het woord komen. Er zijn te veel dwergen om ze allemaal echt een eigen karakter te geven, maar degene die wel uitvoerig worden beschreven, zijn heel makkelijk uit elkaar te houden, ondanks hun op elkaar lijkende namen. Ik zou nu een goede karakterbeschrijving kunnen geven van Thorin, Balin, Bombur, Fíli en Kíli, maar de rest blijft toch een beetje een onduidelijke hoop dwergen, wat ik een beetje jammer vond.

Een opvallend ding in dit boek voor iemand die vooral YA- of volwassenenboeken leest, is de kinderlijke taal. Ik heb hier zelf niet zo’n moeite mee (ik vind het wel schattig dat Bilbo constant “arme, kleine Bilbo” wordt genoemd, maar je zou je hieraan kunnen ergeren. Wel is dit boek bijna honderd jaar geleden geschreven, waardoor ik de kinderlijke taal juist fijn vond; het was niet zo moeilijk en voor mensen uit onze tijd veel makkelijker te begrijpen dan de lange, ingewikkelde zinnen uit bijvoorbeeld In de Ban van de Ring.

Al met al vind ik De Hobbit een ontzettend leuk boek. Het is perfect voor dit koudere weer, om lekker op de bank te gaan zitten met een dekentje en een grote mok thee, en het in één keer uit te lezen. Het plot is vermakelijk en spannend, de personages die beschreven worden zijn erg leuk, en de taal is niet zo moeilijk dat je je hoofd er heel erg bij hoeft te houden. Een aanrader, dus!