Recensie: Silber: Het Tweede Boek der Dromen (Silber #2) – Kerstin Gier

9200000032074451

Titel: Silber: Het Tweede Boek der Dromen
Schrijver: Kerstin Gier
Aantal pagina’s: 324
Uitgeverij: BlossomBooks
ISBN: 9789020679182

Liv Silber heeft nogal wat aan haar hoofd: Hoe kan het dat het roddelblog van de school al haar geheimen kent? Welke duistere gestalte schopt ’s nachts stennis in de eindeloze gangen van de droomwereld? En wat gaat ze doen aan haar onuitstaanbare stiefzusje en sluwe grootmoeder?
Nachtmerries, mysterieuze ontmoetingen en wilde achtervolgingen zijn niet bepaald bevorderlijk voor een goede nachtrust. Het feit dat er zowel overdag als ’s nachts mensen zijn die nog een appeltje met Liv te schillen hebben, maakt het er allemaal niet beter op… Gelukkig heeft ze een aantal hele leuke (lees: knappe) vrienden en Henry die letterlijk de jongen van haar dromen is. Of heeft ook hij iets te verbergen?

Ongeveer een jaar geleden las ik (Judith) het eerste deel in de Silber-serie. Ik had nogal hoge verwachtingen voor dit boek nadat ik me ontzettend had vermaakt met de Edelsteentrilogie, en ik moet zeggen dat ik de droomwereld geweldig vond. En deel 2? Daar ben ik net zo tevreden over.

Wat ik heel fijn vond aan het begin van dit boek, was het feit dat er even werd uitgelegd wat er ook alweer in deel 1 was gebeurd. Dat er iets met een demon was, wist ik nog wel, maar welke rol Anabel daar ook alweer in had gespeeld, dat was ik toch alweer een beetje vergeten. Er wordt geen gedetailleerde samenvatting gegeven, maar net genoeg zodat je weer weet wie wie is. Sowieso vond ik het begin van dit boek goed: het kwam snel op gang, en er werden meteen al een paar goede grappen gemaakt, waardoor ik er helemaal in zat.

Livs humor is één van mijn favoriete dingen aan deze boeken. Ze is nogal droog en haar gedachtes zijn af en toe hilarisch. Niet alleen van Liv, ook van alle andere personages in dit boek moet je wel houden (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Van al die leuke mensen, is Grayson mijn grote favoriet. Hij is ontzettend lief en de enige die volgens mij echt goed doorheeft hoe gevaarlijk al dat gestunt met dromen eigenlijk is (daardoor kun je hem ook verwijten dat hij saai is, maar ik vind het wel leuk). Hij probeert Liv en de anderen er dan ook tegen te beschermen, maar als het echt nodig is, komt hij natuurlijk gewoon opdraven om te helpen. De rol van grote broer, die hij in dit boek nog meer kreeg dan in het vorige, past heel goed bij hem. Ik las in een recensie op Goodreads dat iemand het irritant vond dat er werd gespeculeerd op een relatie tussen Liv en Grayson, maar ik zag dit persoonlijk totaal niet: als broer en zus kun je toch ook wel zeggen dat je van elkaar houdt?

Het beste deel van deze serie is voor mij het concept van de droomdeuren; ik wil ook een deur in mijn dromen waar ik doorheen kan lopen! Hoe zou die eruit zien, vraag ik me af. Hij matcht met je karakter, alleen heb ik geen idee hoe ik een deur met mijn karakter kan matchen. Het hele concept van de droomdeuren is zo goed uitgewerkt dat je er als lezer bijna in gaat geloven. Sowieso vind ik het verhaal goed geconstrueerd; er zaten een aantal mysteries in, waarvan ik echt geen idee had hoe het zat, en alles voelt aan alsof het heel echt is. Als ze in de keuken zitten, kan ik Lotties vanillehalvemaantjes bijna ruiken!

Al met al vond ik dit boek weer een groot succes. De personages zijn geweldig, het verhaal is vermakelijk en meeslepend, en Kerstin Giers schrijfstijl is heel fijn en makkelijk om te lezen. Ik kan niet wachten op deel 3!