Top 14 Boeken van 2014

Dit jaar heb ik (Judith) 53 boeken gelezen. Hiermee heb ik mijn doel van 50 boeken lezen gehaald! Het zou een beetje lang duren om  alle 53 boeken op te noemen, en daarom vandaag mijn top 14 boeken die ik dit jaar gelezen heb. Dit zijn dus niet allemaal boeken die in 2014 zijn uitgekomen, alleen degene die ik dit jaar heb gelezen.

1. The Strange & Beautiful Sorrows of Ava Lavender – Leslye Walton

Ava Lavender

Dit is met stip op 1 het beste boek dat ik dit jaar heb gelezen. Het verhaal over een meisje met vleugels dat haar eigen weg in deze wereld probeert te vinden, raakte me diep. Het is heel mooi geschreven en, niet onbelangrijk, de cover is prachtig!

2. Heir of Fire – Sarah J. Maas

Ik ben een enorme fan van Sarah J. Maas, en Heir of Fire is het derde deel van haar Throne of Glass- serie. Throne of Glass gaat over de kick-ass moordenares Celaena Sardothien, en de boeken worden beter en beter naarmate de serie vordert. Heir of Fire was mijn favoriet, en ik kan niet wachten op deel 4!

3. Het Bloed van Olympus – Rick Riordan

Dit is het laatste deel in de Helden van de Olympus-serie, en ik denk dat ik dit deel het leukste vond. Mijn favoriete karakters (Reyna en Nico) kwamen er meer in voor dan in de andere delen, en kregen een heel eigen stem. Daarnaast waren de monsters weer leuk uitgewerkt. Wel vind ik het heel jammer dat we nu echt afscheid hebben genomen van Percy en Annabeth (vooral Annabeth, haha).

4. Fangirl – Rainbow Rowell

Alleen door deze titel hield ik al van dit boek, aangezien ik zelf ook een enorme fangirl ben. Het verhaal was al net zo geweldig: Caths eerste jaar op de universiteit was heel grappig om over te lezen en dit boek was zo herkenbaar dat het soms bijna gênant was ;)

5. Vertrouw Me – Tahereh Mafi

Dit is het derde deel in de Touching Juliette-trilogie (waar ook twee novelles bij horen), en ik moet zeggen: het sloot af met een knaller! Juliettes ontwikkeling als persoon is geweldig, ze wordt zoveel sterker naarmate de boeken vorderen. Als je deze serie nog niet hebt gelezen, raad ik aan het eerste deel, Breek Me, snel te veroveren: het is geweldig!

6. Een Storm van Zwaarden: Bloed en Goud – George R.R. Martin

Als echte fantasyfan, ben ik in 2013 begonnen met het lezen van Een Lied van IJs en Vuur. Dit jaar heb ik twee boeken in deze serie gelezen (Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw, en Een Storm van Zwaarden: Bloed en Goud), en ik ben van plan volgend jaar zo snel mogelijk Een Feestmaal voor Kraaien te gaan lezen. Van dit jaar was Een Storm van Zwaarden: Bloed en Goud mijn favoriet. Ontzettend spannend!

7. The Exiled Queen – Cinda Williams Chima

Dit is het tweede deel in de Seven Realms-serie. Ik las dit jaar ook deel 1, The Demon King, maar deel 2 vond ik leuker! Dit deel speelt zich namelijk af op een school, en ik ben nou eenmaal dol op scholen (in boeken dan). Ook was ik iets meer gehecht aan de personages in dit tweede deel. Ik hoop volgend jaar verder te gaan met deel 3 in deze serie!

8. Ghana Must Go – Taiye Selasi

Dit boek las ik voor school, en ik ben ontzettend blij dat ik dat gedaan heb. Ghana Must Go is een prachtig boek. Het gaat over een familie die uit elkaar gescheurd is en door omstandigheden wordt gedwongen om weer samen te komen. Als je ook boeken voor volwassenen leest, is dit zeker een aanrader.

9. Post voor Mevrouw Bromley – Stefan Brijs

Dit is nog een boek dat ik voor school las, en ook dit vond ik geweldig. Ik had het al eens gelezen, maar de tweede keer was het zo mogelijk nog beter! Het gaat over John, die ten tijde van de Eerste Wereldoorlog in Engeland woont. Duizenden jonge mannen vertrekken om aan het front te gaan vechten, maar hij wil liever studeren. Het is een heel mooi verhaal over vriendschap, waarbij je af en toe een traantje moet wegpinken.

10. De Ravenjongens – Maggie Stiefvater

Dit jaar las ik deel 1 en deel 2 in deze serie, maar deel 1, De Ravenjongens, vond ik het leukste. Het mysterie is hier nog groter en ik vond de hoofdpersoon, Blue, eigenlijk leuker toen ze alleen maar superdroge opmerkingen maakte. Het tweede deel, De Dromendieven, is ook geweldig, maar deel 1 vond ik denk ik toch net wat leuker.

11. We Were Liars – E. Lockhart

Ik las dit boek een dag nadat Loranne het had gelezen, aangezien zij het erg mooi en nogal verrassend vond. Het heeft me zeker niet teleurgesteld! Ik wil niks over het verhaal zeggen, maar ik zeg wel dit: lees het, het is geweldig!

12. The Silver Linings Playbook – Matthew Quick

Dit boek las ik tijdens de Books&Kisses read-a-thon eerder dit jaar, en het is dan ook het perfecte boek voor een read-a-thon, of voor als je gewoon eens in één keer een boek uit wil lezen. Het is grappig en mooi, en het is heel leuk om te zien hoe de hoofdpersoon Pat probeert om zijn plek in de maatschappij terug te veroveren.

13. Silber: Het Tweede Boek der Dromen – Kerstin Gier

Vorig jaar las ik het eerste deel in deze serie, en deel twee vond ik nog leuker. Het concept van de droomdeuren vind ik geweldig, en Livs hilarische karakter maakt het alleen nog maar leuker. Als je de Edelsteentrilogie leuk vond, is dit zeker een aanrader!

14. The Pirate’s Wish – Cassandra Rose Clarke

Dit is het tweede en laatste deel in een tweedelige fantasyserie, en deze was met afstand mijn favoriet. Dit kwam deels doordat het complete plot van deel 1 stond uitgelegd op de achterkant van het boek (Hallo, spoilers), en deels omdat ik dit verhaal leuker vond. Deze serie gaat over piraat Annana, die per ongeluk de moordenaar Naji aan zich bindt door een vloek te ontketenen. Het is heel spannend en soms ook nog heel grappig.

Wat zijn de beste boeken die jij dit jaar hebt gelezen?

4 thoughts on “Top 14 Boeken van 2014

  1. Daar staan een hoop leuke boeken in! Ava Lavender, Heir of Fire, Fangirl, Touching Juliette, Game of Thrones en We Were Liars wil ik zeker gaan lezen. De Ravenjongens vond ik ook erg leuk en Helden van Olympus, awww dat is voorbij nu :'( Ik las hem uit op Eerste Kerstdag en heb nonstop zielig lopen kijken tijdens het kerstdiner…

Geef een reactie

