Recensie: The Beginning of Everything – Robyn Schneider

Titel: The Beginning of Everything

Schrijver: Robyn Schneider
Aantal pagina’s: 333
Uitgeverij: Katherine Tegen Books
Taal: Engels
ISBN: 9780062217134)
Waardering: *****(5/5 sterren)

Golden boy Ezra Faulkner believes everyone has a tragedy waiting for them—a single encounter after which everything that really matters will happen. His particular tragedy waited until he was primed to lose it all: in one spectacular night, a reckless driver shatters Ezra’s knee, his athletic career, and his social life.

No longer a front-runner for Homecoming King, Ezra finds himself at the table of misfits, where he encounters new girl Cassidy Thorpe. Cassidy is unlike anyone Ezra’s ever met, achingly effortless, fiercely intelligent, and determined to bring Ezra along on her endless adventures.

But as Ezra dives into his new studies, new friendships, and new love, he learns that some people, like books, are easy to misread. And now he must consider: if one’s singular tragedy has already hit and everything after it has mattered quite a bit, what happens when more misfortune strikes?

Dit boek. Eerlijk gezegd verwachtte ik hier niet bijzonder veel van, het leek me gewoon een vrolijk boek dat je even tussendoor leest, maar wat verder geen indruk op je zal maken. Ik had het mis, want dit verhaal is geweldig: romantisch maar ook ontzettend grappig, en bovenal, realistisch. En vooral dat laatste is nieuw voor een YA boek en de geloofwaardigheid van een verhaal was iets waar ik de laatste tijd steeds meer moeite mee kreeg. Want 16-jarigen die de wereld redden en elkaar dan de liefde verklaren en vervolgens happily ever after leven? Daar had ik wel even genoeg van.

Dan is The Beginning of Everything een welkome afwisseling. Ik heb regelmatig hardop moeten lachen (wat ik eigenlijk nooit doe) en een paar keer heb ik écht in een deuk gelegen, want er zitten aardig wat ongemakkelijke scènes in. Het boek is eigenlijk ontzettend nerdy, maar dat is wat het zo leuk maakt. Er zitten Doctor Who references in (!!!!!) wat echt geweldig is, en een van de hoofdpersonen, Cassidy, gaat debatteren in haar Harry Potter uniform. Daarnaast gaan ze geocashen (een soort schatzoeken met coördinaten op je telefoon, heel leuk) en naar een silent flashmob, waar ze ineens gaan dansen met hun koptelefoon op, samen met heel veel andere jongeren. Dat is allemaal heel leuk om te lezen.

A group of hipster-looking guys nodded at us, informing Toby that his bow tie was “quality”.
“See?” Toby said, grinning. “Bow ties are cool.”

Maar waar gaat het nou over? Zoals je in de beschrijving kon lezen gaat het boek over Ezra, eens een populaire jongen, maar nu zijn been verbrijzeld is en hij nooit meer zal kunnen sporten, weet hij niet meer wie hij is en bij wie hij hoort. Hij is op zoek naar zichzelf omdat hij dacht dat hij iemand anders was, en Cassidy, een meisje dat nieuw is op school, helpt hem daarbij. Het klinkt cliché, maar veel momenten zijn heel herkenbaar. Heeft elke tiener zich niet ooit afgevraagd wat hij/zij hier deed, of hij er wel bij hoorde, wie hij eigenlijk was? Deze tiener doet dat ook en wordt verliefd op Cassidy. Zij draagt echter een groot geheim met zich mee dat niemand mag weten.

Dit vind ik oprecht een van de leukste, grappigste en ontroerendste boeken die ik dit jaar (wat zeg ik, ooit!) gelezen heb. Ik zeg: kijk zelf of je het ook zo geweldig vindt, want dit moet je lezen! Het boek is nog niet vertaald, dus eh… uitgevers, waar wachten jullie op?

Geef een reactie

