Recensie: Kroonsz – Marco Kunst

Titel: Kroonsz
Schrijver: Marco Kunst
Aantal pagina’s: 337
Uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 9789047702801

AMSTERDAM, 1670
Wessels vader, de gerespecteerde arts Zacharias Kroonsz, werkt aan een uitvinding die alle wetten tart: de wetten van de Kerk, de natuur en het leven zelf. Wessel raakt betrokken Bij het onderzoek – angstig voor de gevolgen, maar ook Gefascineerd door de wereld die zich voor hen ontvouwt. Vader En zoon doen een onvoorstelbare ontdekking. De gevolgen zijn Gruwelijker dan ze zich hadden kunnen indenken…
Honderden jaren verstrijken.
ERGENS IN NEDERLAND, 2013
Pink heeft het idee dat ze door een jongen wordt gevolgd. Ze voelt dat er iets niet klopt aan hem. Toch wordt ze op een Onverklaarbare manier door hem aangetrokken. De jongen heet Wessel. Wessel Kroonsz. De vreselijke waarheid dringt pas tot haar door als het te laat is…

Ik (Judith) ben dol op geschiedenis. Ik ben ook dol op fantasierijke verhalen én ik ben dol op boeken (duh). Het boek Kroonsz leek dan ook perfect voor mij. Helaas was het minder mijn ding dan ik me had voorgesteld; het verhaal was op zich leuk, maar het fantastische aspect dat erin zat vond ik niks.

Ik vond Wessel, de hoofdpersoon die oorspronkelijk in 1670 leefde, een erg leuke personage. Hij had zo zijn woedeaanvallen, maar over het algemeen was het een lieve jongen. Mijn favoriete deel van Wessel waren zijn observaties over onze wereld. Zo denkt hij, als hij in de bus zit:

Wessels blik gleed over zijn medepassagiers. Driekwart van hen zat over een beeldschermpje gebogen. Zombies, dacht hij, en vervolgens trok hij met een brede grijns zijn eigen tablet tevoorschijn, want het waren toch ook wel geweldige apparaten.

Hij was wel de enige hoofdpersoon met een normale naam. In 2013 zijn er nog twee hoofdpersonen, maar die heten Pink en Bor. Bor is een bijzondere naam, maar kan naar mijn mening nog wel, maar ik struikelde verschrikkelijk over Pink. Ik weet niet wat het is, Pink zelf vond ik erg grappig namelijk, maar haar naam vond ik helemaal niks. Toen ik erachter kwam dat het een bijnaam was, kon ik er wel mee leven, maar mooi vond ik het niet. Ondanks hun namen, waren ook Pink en Bor leuke personages. Ze waren allebei een beetje (heel erg) eigenwijs, en ze leken mij hele echte mensen.

Het plot vond ik leuk bedacht: de levenslijnen waren origineel en ook het feit dat de wereld vergaat vind ik altijd wel interessant. Kroonsz vond ik een ontzettend fijne slechterik, omdat hij niet echt een slechterik was. Ja, hij deed slechte dingen, maar hij deed ze niet helemaal uit zichzelf en hij was, uiteindelijk, nog altijd Wessels vader. Het was leuk dat het boek heen en weer sprong tussen het heden en het verleden. Hierdoor kreeg je als lezer nooit helemaal een compleet beeld van wat er gebeurde, wat nieuwsgierigheid opwekt.

Er was één enorm probleem dat ik had met dat boek, en dat was dat het idee van de levenslijnen, hoewel origineel, naar mijn idee niet goed uitgewerkt was. Kroonsz wordt onsterfelijk doordat hij zijn eigen levenslijn verstoord door zelfmoord te plegen; er plegen ontzettend veel mensen zelfmoord, zijn die nu ook allemaal onsterfelijk? Heeft dat ook allemaal een Torn veroorzaakt? Waarschijnlijk niet, want dan zouden we nu allang verzwolgen zijn door het enorme Niets, gezien hoe snel die Torn groeit. En hij rukte Wessels levenslijn uit, waardoor die ook onsterfelijk wordt. Maar als je iemand vermoordt, dan ruk je toch eigenlijk ook de levenslijn van degene uit? Dus zijn alle mensen die ooit vermoord zijn ook onsterfelijk? Daarnaast vond ik dat het uiteindelijke verslaan van de slechterik en oplossen van het probleem nogal makkelijk ging. Iets meer moeilijkheden waren wel leuk geweest!

Al met al vond ik Kroonsz een leuk concept. De personages waren goed, het plot was interessant, maar de uitwerking van het fantastische element dat erin zat had volgens mij nog wel iets beter gekund. Nu zie ik er nog te veel gaten in.

One thought on “Recensie: Kroonsz – Marco Kunst

1. Pingback: Januari Wrapup | The Bookmarkers