Recensie: Me Before You – Jojo Moyes

Schrijver: Jojo Moyes
Aantal pagina’s: 481
Uitgeverij: Penguin
Taal: Engels
ISBN: 9780718157838
Waardering: ***** (5/5 sterren)

Lou Clark knows lots of things. She knows how many footsteps there are between the bus stop and home. She knows she likes working in The Buttered Bun tea shop and she knows she might not love her boyfriend Patrick. What Lou doesn’t know is she’s about to lose her job or that knowing what’s coming is what keeps her sane. Will Traynor knows his motorcycle accident took away his desire to live. He knows everything feels very small and rather joyless now and he knows exactly how he’s going to put a stop to that. What Will doesn’t know is that Lou is about to burst into his world in a riot of colour. And neither of them knows they’re going to change the other for all time.

Ik (Judith) kreeg dit boek van Loranne voor Kerstmis, en dit was een subtiele hint om het dan toch eindelijk te gaan lezen. Zij had het boek zelf twee jaar geleden gelezen, en heeft het daarna constant in mijn gezicht geduwd omdat het zo geweldig was en ik het moest lezen. En ik moet zeggen dat ik, nu ik het boek heb gelezen, helemaal begrijp waar ze het over had.

Het begint alleen al met de personages. Lou is ontzettend aandoenlijk: een lief, onzeker meisje dat niet helemaal weet wat ze met haar leven wil en daarom maar niks doet. Als lezer kan je het niet laten om van haar te houden, zeker als blijkt dat ze ook nog een geweldig gevoel voor humor heeft. Dit gevoel voor humor komt vooral naar boven als ze met Will is. Will is een redelijk irritante man, die het ontzettend grappig vindt om mensen op stang te jagen, en dit in het begin dan ook erg probeert. Als hij Lou niet onmiddellijk afschrikt, blijkt hij echter toch een goed hart te hebben, ergens onder al die lagen sarcasme. Will en Lou zijn samen geweldig. Ze versterken elkaars goede eigenschappen, wat heel bijzonder is om te zien: Lou komt erachter dat ze eigenlijk wel iets wil, en Will ziet dat het ook best leuk is om mensen niet alleen maar af te schrikken. De ontwikkeling die de personages doormaken in dit boek is geweldig.

Het verhaal is ook ontzettend mooi en op een bijzondere manier heel spannend. In het begin van het boek komt Lou erachter dat Will niet meer wil leven, en dat zij is ingehuurd om hem tijdens de zes laatste maanden van zijn leven te verzorgen. Dit is een enorme drijfveer voor Lou om zoveel mogelijk leuke dingen te organiseren, om Will te overtuigen dat er wel nog iets is om voor te leven. De gelukte (en mislukte) uitjes zijn heel leuk om over te lezen, en het blijft helemaal tot het einde van het boek spannend wat Will zal kiezen.

Het boek is vanuit het perspectief van Lou geschreven, waardoor je heel goed ziet hoe het is om voor iemand die verlamd is te zorgen. Als lezer voel je alles wat zij voelt, en je hebt soms echt het gevoel dat je naast haar in de kamer staat. Wat ik een leuke toevoeging vond, waren de hoofdstukken geschreven vanuit andere personages. Het waren er vier, één vanuit Wills moeder, één vanuit zijn vader, één vanuit de medische assistent, Nathan, en één vanuit Lous jongere zus. Ik vond het heel mooi om zo te zien hoe iedereen anders omging met Wills situatie. Lous jongere zus kreeg vooral mee hoe het voor Lou was, maar voelde zich toch heel betrokken bij het hele gebeuren. Dat was heel mooi om te lezen.

Al met al is dit een fantastisch boek. Het heeft een droevig tintje, maar is op veel momenten ook ontzettend grappig. De personages zijn geweldig en het verhaal is op zijn eigen manier erg spannend. Ik vond het geweldig, ondanks het feit dat ik wist hoe het zou aflopen.

2 thoughts on “Recensie: Me Before You – Jojo Moyes