Recensie: April Is de Wreedste Maand – Rindert Kromhout

9200000015713668

Titel: April is de Wreedste Maand
Schrijver: Rindert Kromhout
Aantal pagina’s: 256
Uitgeverij: Leopold
ISBN: 9789025864071

Voorjaar 1941. Virginia Woolf, tante van de jonge schrijver Quentin Bell en zijn zestienjarige zus Angelica, verdwijnt spoorloos. Bij een rivier wordt alleen haar wandelstok teruggevonden. Wat staat er in de brief die ze heeft achtergelaten? Quentin en Angelica kunnen nauwelijks geloven dat ze zelfmoord heeft gepleegd, de vrolijke, geweldige Virginia. Wanhopig gaan ze naar haar op zoek.  Maar waarom krijgen ze geen antwoord op hun vragen? Vanessa, hun moeder, weet duidelijk meer, maar zwijgt, ‘omdat ze dat aan Virginia heeft
beloofd’. Wat is er tussen die twee gebeurd waar Quentin en Angelica niets over mogen weten? Ze besluiten hun herinneringen op te schrijven, in de hoop op die manier achter de waarheid te komen. Gaandeweg ontvouwt zich een verhaal dat niet alleen over Virginia en Vanessa gaat, maar vooral ook over Angelica zelf. Een verhaal dat veel ingewikkelder en aangrijpender blijkt te zijn dan Quentin ooit had vermoed

Twee jaar geleden kreeg ik (Judith) dit boek voor kerst. Virginia Woolf is een van mijn moeders favoriete schrijvers, en omdat ik van historische romans houd, vond zij het heel leuk om dit boek aan mij te geven. Ik heb het nu pas gelezen (oeps), en eigenlijk vind ik dit heel jammer. Ik denk namelijk dat de vijftienjarige Judith dit boek een stuk leuker had gevonden dan de zeventienjarige Judith.

Wat ik ontzettend leuk vond aan dit boek was de hele setting. De Bloomsbury Groep is een ontzettend vreemde groep mensen, en het zat vol met interessante personages en mooie plekken. Virginia en Vanessa woonden beiden in een mooi landhuis, maar vooral het huis van Vanessa fascineerde mij. Zij en Duncan, een schilder die bij hen in huis woont, hebben namelijk alle deuren, raamkozijnen en meubels in het huis beschilderd. Ik kreeg hierdoor een heel vrolijk, kleurrijk beeld van dit huis. Ook de personages waren geweldig. Het zijn allemaal ontzettend bijzondere mensen; Vanessa een vriendelijke vrouw, die het moeilijk vindt om emoties te uiten, Virginia nogal een control freak maar eigenlijk ook ontzettend lief, Duncan, die het goed bedoelt maar het soms totaal verpest, en Angelica en Quinten, die proberen om er maar een beetje tussendoor te manoeuvreren. Ik vond het heel bijzonder om over deze mensen te lezen, omdat ze zo anders waren dan de mensen die ik in mijn dagelijks leven tegenkom.

Wat ik ook heel mooi vond aan dit boek, was de manier waarop Angelica erin stond. Zij was gewend aan het hebben van een vreemde familie, en vond hierdoor vreemde dingen normaal en andersom. Deze ‘vreemde dingen’ werden echter zo gebracht, dat ze voor mij ook bijna normaal waren. Haar vader woont niet bij hen thuis en heeft in Londen allemaal vriendinnen? Natuurlijk, hart-stik-ke normaal! Hierdoor voel je als lezer heel erg mee met Angelica als ze ontzettend haar best doet om op school geaccepteerd te worden. Je snapt haar drang om normaal te zijn heel goed, en dit vond ik erg mooi gedaan.

Wat voor mij echt een enorm nadeel was, was het feit dat dit boek gewoon niet meer gericht was op mensen van mijn leeftijd. Het taalgebruik was te makkelijk, dingen werden naar mijn zin te veel uitgekauwd, en ik had gewoon echt het gevoel alsof ik een kinderboek zat te lezen, wat misschien ook wel zo was. Dit is dan ook de reden dat ik dit boek maar drie sterren heb gegeven. Het was een mooi boek, maar het was nog mooier geweest als ik het gewoon twee jaar geleden had gelezen.

One thought on “Recensie: April Is de Wreedste Maand – Rindert Kromhout

1. Pingback: Maart Wrapup | The Bookmarkers