Recensie: Zes Seconden – Daniëlle Bakhuis

9200000029916326

Titel: Zes Seconden
Schrijver: Daniëlle Bakhuis
Aantal pagina’s: 190
Uitgeverij: Ploegsma
ISBN: 9789021673196

Zes seconden. Dat is precies hoelang de Afrekening duurt: een illegaal spel waarbij een slachtoffer in elkaar wordt geschopt voor geld. Veel geld. Jasmijn en haar vriendinnen besluiten mee te doen, maar de gevolgen blijken groter dan Jasmijn ooit had kunnen voorzien. Wie kun je vertrouwen als je niemand meer kunt vertrouwen?

Als je onze blog al wat langer volgt, weet je misschien wel dat ik (Judith) niet zo van thrillers houd. Ten eerste omdat ik heel snel bang ben, en ten tweede omdat het genre me om de een of andere reden gewoon niet zo interesseert. Toen ik Zes Seconden kreeg, was ik dan ook nogal sceptisch. En ook hier had ik hetzelfde probleem als met andere thrillers: best leuk, maar het verhaal greep me simpelweg niet.

Dit verhaal begint met een redelijk vreemde openingsscène, waarin de titel al meteen duidelijk naar voren komt: de hoofdpersoon, Jasmijn, krijgt zes seconden lang Redbull in haar mond gegoten. Deze opdrachten komen door het hele boek terug, en hebben allemaal te maken met de Afrekening. Deze duurt namelijk ook zes seconden. Waarom die opdrachten gedaan moeten worden, was mij echter niet helemaal duidelijk. Op welke manier mensen voor het feest geselecteerd werden ook niet, eigenlijk, maar in het boek leek het alsof dit gebeurde op basis van “coolheid”. Het Feest zelf vond ik goed beschreven. Al helemaal aan het begin ging Jasmijn vrolijk aan de alcohol, en hierdoor werd haar hele beleving anders. Als iemand die nog nooit zelfs maar bij een fles wodka in de buurt is geweest, kan ik natuurlijk niet helemaal beoordelen of deze beschrijving goed was, maar hij kwam in elk geval geloofwaardig over. Jasmijn zag alleen nog maar lichaamsdelen heen en weer zwaaien, en raakte in een soort trance.

Ik wil niet te veel zeggen over wat er tijdens de Afrekening precies gebeurde in verband met spoilers, maar laten we het er maar op houden dat het goed misging. Jasmijn brengt de rest van het boek door met zoeken naar antwoorden op hoe het misging en wat er precies gebeurde. De zoektocht vond ik best interessant, ik vroeg me op een gegeven moment ook af wie het gedaan had, maar de uitkomst vond ik minder. Het ging op het einde allemaal heel snel. In tien bladzijden was de dader ontmaskerd, opgepakt, had diegene bekend, en huppakee, einde van het boek. Niks over hoe Jasmijn en de anderen hiermee omgingen, of wat dan ook. Dit snelle einde vond ik heel jammer, omdat ik eigenlijk wel benieuwd was hoe deze gebeurtenissen nog verder doorwerkten in het leven van de personages.

Een heel klein dingetje waar ik me helemaal dood aan ergerde, was het hoofdlettergebruik in dit boek. Als er iets belangrijk was, werd er geen leuke naam voor bedacht, nee, dan kreeg het woord gewoon een hoofdletter: het Feest, de Afrekening, de Uitnodiging, de Organisatie, het hield niet meer op. Een keer een hoofdletter ergens voor gebruiken vind ik prima, maar om al deze woorden een soort extra bijklank te geven met een hoofdletter, vind ik ontzettend irritant. Als je iets speciaal wil maken, verzin er dan gewoon een leuk woord voor, denk ik dan. En zoveel feesten zaten er niet in dit boek, dus als iemand een uitnodiging kreeg, had ik ook zonder hoofdletter wel gesnapt dat het om de uitnodiging voor dat ene feest ging.

Al met al was dit een prima boek. Alleen het snelle einde en het hoofdlettergebruik vond ik niks. Waarom ik het dan geen vier sterren geef? Het greep me gewoon niet. Dat heb ik tot nu toe nog nooit gehad met een thriller, dus misschien ligt het aan mij. Maar als je wel fan bent van thrillers, is dit voor jou misschien wel een aanrader.

One thought on “Recensie: Zes Seconden – Daniëlle Bakhuis

1. Pingback: Maart Wrapup | The Bookmarkers