Een schitterend gebrek: leeslijsttip!

schitterend

Titel: Een schitterend gebrek
Auteur: Arthur Japin
Aantal pagina’s: 240
Waardering: ***** (5/5)

In zijn memoires vermeldt Casanova terloops dat Lucia een van de weinige vrouwen is die hij ooit onrecht heeft aangedaan. Maar hoe? Wat is er werkelijk gebeurd? Waarom deed Lucia afstand van haar geluk?

Een schitterend gebrek is haar verhaal, het verslag van een uitzonderlijk leven. Lucia en Casanova leren elkaar kennen op een feest nabij Venetië, worden verliefd en beloven elkaar eeuwige trouw. Maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven. Vele jaren later ontmoeten ze elkaar bij toeval opnieuw in een Amsterdamse schouwburg, maar zonder dat hij daar op dat moment weet van heeft.

Voor Lucia is de schokkende confrontatie aanleiding tot een reconstructie van de gebeurtenissen. Haar jeugd in de Veneto, haar kortstondige maar heftige liefde voor Giacomo, de verwoestende ziekte die haar trof, haar vlucht naar Amsterdam en het leven aan de zelfkant waarin ze daar terechtkomt. Langzaam wordt duidelijk dat haar verdwijning uit Pasiano geen verraad was maar juist een daad van liefde.

Ik begon laatst in dit boek omdat mijn moeder zei dat ze het zo mooi vond. Ik had eigenlijk geen idee wat ik kon verwachten, maar zeker niet dit. Want dit was zó ongelooflijk mooi.

Waarschijnlijk kent iedereen Casanova wel, de ultieme vrouwenverleidster. Japin vertelt niet zijn verhaal, maar dat van Lucia, zijn eerste grote liefde. Ze hielden ontzettend veel van elkaar, maar hij was van betere komaf, dus Lucia moest eerst goede manieren leren, voordat ze met hem zou kunnen trouwen. Terwijl zij in de leer ging, ging hij voor een tijd ergens anders heen. Als hij terugkwam, zouden ze trouwen. Maar dat gebeurt niet, want als hij terugkomt, krijgt hij te horen dat Lucia ervandoor is met een ander en hem dus al die tijd bedrogen heeft. Dat is Giacomo Casanova’s verhaal, en hier verliest hij zijn vertrouwen in de vrouw.

Veel later ontmoeten ze elkaar in Amsterdam, en Lucia overdenkt haar leven. Zo kom je te weten wat er werkelijk is gebeurd, en dat is hartverscheurend. Alles is prachtig beschreven en ik wilde overal plakkertjes stoppen (dat doe ik altijd als ik een zin mooi vind, want schrijven in een boek is eng).

Dit is geen standaard tragisch liefdesverhaal. Het speelt zich af ten tijde van de verlichting en Lucia ervaart een constant conflict tussen gevoel en verstand. Omdat ze van lage komaf was, ging ze niet naar school en leerde ze te vertrouwen op haar intuïtie, maar als ze door Italië zwerft, gaat ze in de leer bij een vrouw die haar leert na te denken. Hierdoor wordt ze wijs, maar ook verbitterd.

Ik vind het altijd veel moeilijker om te omschrijven waarom een boek voor mij niet werkte dan wanneer ik een boek prachtig vind. Alles klopt gewoon voor mijn gevoel: de opbouw, de prachtige taal waarmee het geschreven is, het hele verhaal, de personages.

Er wordt mij wel vaker verweten dat ik mezelf achter mijn voile verstop, maar het tegendeel is waar. Ik verstop de wereld. Ik heb een sluier voor haar neergelaten. Door die waas van kant en zijde oogt zij zoveel zachter.

Eerlijk gezegd vind ik sommige boeken uit de Nederlandse literatuur maar niks, en ik weet dat veel jongeren van mijn leeftijd die mening delen, maar dit boek is echt een uitzondering. Dus als je nog moeite hebt om boeken te lezen voor je lijst: dit is ‘m! Dit is het mooiste boek dat je voor die lijst zal lezen! Dit is een boek dat je telkens opnieuw wilt lezen. Toen ik het uit had, begon ik weer aan het eerste hoofdstuk. Lees het alsjeblieft, voor je lijst of niet, je zult er geen spijt van krijgen. Dit boek is simpelweg schitterend en kent geen gebreken.

6 thoughts on “Een schitterend gebrek: leeslijsttip!

  1. Eén van mijn favoriete boeken. Het is prachtig. Ik zou het overigens heel(!) tof vinden als jullie vaker een leestlijsttip zouden willen delen :)

  2. Pingback: Juni wrap-up | The Bookmarkers

Geef een reactie

