Juni wrap-up Loranne

Wah, we hebben nu echt officieel vakantie! Gisteren hadden we namelijk onze diploma-uitreiking en waren we voor de laatste keer ooit op school. Leuk, maar ook heel gek. Stiekem zullen we het best een beetje gaan missen. Nu zijn we écht klaar en straks gaan we studeren. 

We hebben al een heel lange tijd vakantie en eigenlijk was het ons plan om heel veel te gaan bloggen, maar dat is er een beetje bij ingeschoten. Judith heeft namelijk bijna twee weken in het ziekenhuis gelegen (het gaat nu gelukkig iets beter), ik (Loranne) moest veel werken (in een boekhandel trouwens, leuk hè!), natuurlijk huilend aan Judiths ziekbed zitten en oh ja, ik had het bestaan van Netflix even herontdekt. Maar goed, vanaf nu zijn we er écht weer! Deze maand heb ik weer een aantal leuke boeken gelezen. Sommige vond ik wat minder en geen enkele kon tippen aan ‘Een schitterend gebrek’, een boek dat ik in mei las en waarover ik een HEEL lovende (klik op deze link!) recensie schreef. Maar goed, het zal moeilijk worden dat te overtreffen, want het spookt nog steeds door mijn hoofd. 

Dan de boeken die ik in juni las.  

 
Ik las het boek dat je als geschenk kreeg als je een boek kocht deze maand, want het was de Maand van het spannende boek: Grijs gebied van Marion Pauw. Nou houd ik al niet van thrillers, maar dit was echt een dieptepunt; ik vond het verschrikkelijk en gelukkig was het maar 96 bladzijden. Hiervan zal geen recensie verschijnen, want ik heb er niet meer over te zeggen dan dit. 

Ik las ook Since You’ve Been Gone van Mortan Matson, een YA die vooral om vriendschap draaide, iets wat ik heel leuk vond. Het is ook het perfecte zomerboek, want het speelt zich af gedurende een zomer en de hoofdpersoon gaat allemaal leuke dingen doen en meer van dat. 

Verder las ik Wildwood van Colin Meloy, de zanger van The Decemberists. Dit boek is eigenlijk voor kleine kinderen maar ik vond de illustraties zó mooi dat ik het gewoon kocht. Het verhaal heeft wel echt een andere doelgroep maar is wel heel vermakelijk. Het gaat over een magisch bos en ik weet niet of ik de enige was, maar vroeger hoopte ik altijd dat ik zo’n groot, oud bos zou vinden waarin ik uren kon rondzwerven. Nog een plus: de dieren kunnen er praten!

Ik las ook nog Paaz van Myrthe van der Meer. Dit boek gaat over leven met een zware depressie en zelfmoordgedachten. Niet echt vrolijk dus, maar het is heel luchtig en humoristisch beschreven, dus dat heft elkaar een beetje op. 

   
Een boek dat ik erg bijzonder vond, is The Opposite of Loneliness van Marina Keegan. Deze schrijfster had al prachtige dingen geschreven toen ze magna cum laude afstudeerde aan Yale en vervolgens een paar dagen later omkwam bij een auto-ongeluk… In dit boek staan een aantal van haar essays en korte verhalen gebundeld. In haar essays benadrukt ze hoe jong ze is en dat ze nog zo veel kan doen met haar leven. Heel raar om dat te lezen, nu ze er zelf niet meer is. 

Verder las ik nog 2 Murakami’s, Norwegian Wood en De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren (poeh, wat een mond vol). Het zijn niet mijn favoriete boeken van hem, dat blijft voorlopig nog Kafka op het strand, maar ik vond ze allebei heel goed. Ik denk zelfs dat Haruki Murakami momenteel mijn favoriete schrijver is!

 
Tot slot las ik een dichtbundel van Ingmar Heytze, de stadsdichter van Utrecht. Ik was niet over alle gedichten evenveel te spreken maar die hierboven vond ik heel mooi. Het ritme is perfect hiervoor, het geeft me het gevoel dat ik zelf op de golven van de zee meedein. 

Zo, dat waren de boeken die ik (Loranne) in juni heb gelezen. Van welk boek zou jij het liefst een recensie zien verschijnen?

10 thoughts on “Juni wrap-up Loranne

  1. Jaaa Murakami is ook mijn fav! Heb je 1Q84 gelezen?? Ik heb het net uit, super goed!! Bond Norwegian Wood ook wat minder, heb hem nog niet uitgelezen (en echt 8 maanden geleden eraan begonnen oops).
    Xx

  2. Heerlijk off-topic, maar: welke boeken heb jij voor je lijst gelezen? Ik ben aan het rondspeuren, maar ben niet zo thuis in de wondere wereld der literatuurklassiekers (en weet al helemaal geen originele titels). Inspiratie en aanraders zijn meer dan welkom. :)

    • Ehm, volgens mij voor Nederlands zo’n 12 boeken, waaronder Nooit meer slapen van Hermans, zeker een aanrader! Ik denk dat ik hier een apart stuk over ga posten, want het is een beetje lang om hier te vertellen. :)

      • Ah ik zou het heel leuk vinden om hier een stukje over te lezen. :) Nooit meer slapen gaat mee op vakantie, ben benieuwd of ik hem net zo goed vind als De donkere kamer van Damokles.

Geef een reactie

