Leeslijst Lundi – Nederlands van Loranne pt. 1

Lezen is leuk, maar als je het voor school moet doen, wordt het opeens een stuk minder aantrekkelijk. Gelukkig zijn er genoeg leuke boeken die je voor je lijst mag lezen! Hier geven wij elke maandag onze tips.

Gefeliciteerd, je hebt het masker gevonden! Het volgende masker vind je op Leesmee.nu. Miauw!

Gefeliciteerd, je hebt het masker gevonden! Het volgende masker vind je op http://www.Leesmee.nu . Miauw!

We merkten dat er best wat animo is voor tips voor de leeslijst. Iemand vroeg in een reactie of we konden vertellen welke boeken wij hadden gelezen, dus dat gaan we hier doen. Daarna komt er wekelijks een leeslijsttip online op maandag! Vandaag de boeken die Loranne las voor haar leeslijst van Nederlands.

In de 4e van het vwo begonnen we rustig aan. We lazen namelijk met de hele klas Heldere hemel van Tom Lanoye, een boekenweekgeschenk, dus niet erg dik. Ik herinner me niet heel veel van het boek, voornamelijk mijn verveling omdat we klassikaal lazen en ik wat sneller las dan de docente, die voorlas, en dus steeds moest wachten.

Verhaal
Maar goed, het boek dus. Andrej springt uit zijn MiG omdat hij denkt dat hij stuk is, maar dat is niet zo en het vliegtuigje vliegt door. Ondertussen heeft Vera net gehoord dat haar man een veel jongere vriendin heeft, Carla. Carla komt bij Vera op bezoek om alles uit te leggem, maar dat wordt ruzie. Clark Rogers zit te twijfelen wat hij moet doen: het onbemande vliegtuig dat vanuit de Sovjet-Unie komt aanvliegen vernietigen, of door laten vliegen met de kleine kans dat hij ergens op neervalt.

Mening
Eigenlijk zit je het hele verhaal lang te wachten tot het vliegtuig neerstort, en als het eenmaal gebeurt, is het geen verrassing waar precies. Ik vond het geloof ik niet erg bijzonder en het is me niet erg lang bijgebleven.

Waardering: *** (3/5)
Moeilijkheid: * (1/4)
Aantal pagina’s: 96
Aanrader? Mwah, als je morgen een boekverslag in moet leveren en een dun boek zoekt, is dit wel iets, anders niet.

Hierna las ik Schijnbewegingen van Floortje Zwigtman. Eigenlijk geen echte literatuur, het komt meer in de buurt van Young Adult, maar Judith vond het een prachtig boek en overtuigde onze docente om het mee te laten tellen.

Verhaal
Adrian werkt in een kledingwinkel van meneer Procopius, waar hij Augustus Trops ontmoet. Deze wil zich een pak laten aanmeten en maakt van de gelegenheid gebruik om Adrian te betasten. Dit stelt Adrian niet op prijs en om het goed te maken vraagt Trops of hij eens langskomt. Later merkt Adrian dat hij het eigenlijk helemaal niet zo erg vond. Dan ziet hij een Italiaane ober waar hij op slag verliefd op wordt en weet hij het zeker: hij is homoseksueel. Dan neemt hij ontslag en gaat naar Trops, die hem kennis laat maken met de purperen hofhouding van Oscar Wilde.

Mening
Ik vond dit boek een beetje tegenvallen, en dat kwam met name door de vele gedetailleerde seksscènes die erin voorkwamen. Het verhaal is verder wel heel mooi, vol beschrijvingen van het Victoriaanse Londen en met historische figuren als Oscar Wilde, dat maakte het nog wel leuk. Stiekem wil ik het boek nog eens lezen, zodat ik de rest van de trilogie ook kan lezen.

Waardering: *** (3/5)
Moeilijkheid ** (2/4)
Aantal pagina’s: 509
Aanrader? Ja, als je van historische romans houdt.

Als 3e boek van het jaar las ik De asielzoeker van Arnon Grunberg. Ik had nog nooit iets van hem gelezen en wist ook niet goed wat ik kon verwachten, dus ik was erg… verrast.

Verhaal
Het boek bestaat uit 2 verhaallijnen: flashbacks van een tijd in Eilat, Israël, en in het heden in Gottingen, Duitsland. In Eilat woonden Beck en zijn vrouw, die hij Vogel noemt, vroeger. Zijn vrouw onderzocht daar diertjes in de woestijn en terwijl zij weg is, bezoekt Beck de hoeren, elke dag weer. Jaren later, in Gottingen, is Beck vertaler van gebruiksaanwijzingen. Zijn vrouw is ongeneeslijk ziek en wil op het laatste moment van haar leven nog iets goeds doen, dus trouwt ze met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zodat die mag blijven. Beck slaapt zolang in de hal in hun huis.

Mening
Dit verhaal was absurd in de hoogste graad en helaas kon ik dit niet waarderen. Er zit een gruwelijke scène in met een hoer en een schroevendraaier, de verdere details zal ik je besparen. Ik vond dit boek eigenlijk vreselijk en ik heb het met veel tegenzin uitgelezen. In het begin was het nog leuk, maar na een tijd werden Becks eindeloze vertelsels en absurde gedachtekronkels mij te veel. Eerst dacht ik dat het aan het boek lag, maar ik heb later nog 2 boeken van Grunberg gelezen (Het bestand en Figuranten) en die vond ik ook niks, dus ik denk dat de schrijver mij gewoon niet zo ligt. Helaas was dit een van mijn eerste kennismakingen met Nederlandse literatuur en werd ik er hierna een beetje huiverig voor.

Waardering: ** (2/5)
Moeilijkheid: *** (3/4)
Aantal pagina’s: 352
Aanrader? NEE.

Als laatste boek van de 4e las ik De overgave van Arthur Japin. Weer een historische roman, maar wel totaal anders dan Schijnbewegingen.

Verhaal
Er zijn 2 verhaallijnen: verleden en heden. In de flashbacks wordt verteld dat Granny Parker vroeger met haar man John een huis heeft gebouwd vlakbij de Comanche-indianen. De eerste maanden ging het goed, maar op een keer vallen een hoop indianen het huis aan en er volgt een gruwelijke slachtpartij. In het heden komt de leider van de Comanche-indianen bij Granny op bezoek, als ze al oud is.

Mening
Er zit ook in dit boek een scène die echt te gruwelijk voor woorden is (ha, de pun, het is een boek), wat het verhaal nogal heftig maakt. Nog erger is het als je bedenkt dat dit werkelijk gebeurd is. Japin heeft hier een mooi, aangrijpend verhaal van gemaakt. Het greep me vanaf de eerste bladzijde en ik heb het in één middag uitgelezen. Een mooie, dus!

Waardering: **** (4/5)
Moeilijkheid: ** (2/4)
Aantal pagina’s: 366
Aanrader? Ja, als je een sterke maag hebt.

Zo, dat waren alle boeken die ik voor Nederlands in de 4e las. Welke hiervan heb jij gelezen of lijkt je leuk?

3 thoughts on “Leeslijst Lundi – Nederlands van Loranne pt. 1

  1. Ik las ook Heldere Hemel, want ook bij ons lazen we dit in de vierde met de hele klas. Ik vond het een redelijk saai boek en had liever een dikker interessanter boek gehad dan een dun boekje waar ik amper doorheen kon komen. Verder heb ik Schijnbewegingen ook gelezen (al kon ik die al wel erg makkelijk op mijn lijst zetten omdat ik het boek al een paar jaar terug las) en is een van mijn favoriete boeken vanwege de hele historische omgeving en personages die voorbij komen. De andere twee boeken wil ik nog lezen. Ik vind Grunberg namelijk wel een goede schrijver en voor mijn lijst heb ik dan ook Tirza gelezen (volgens mij is de Asielzoeker wel een stuk lastiger doorkomen dan dat boek).

      • Haha ja ik moet wel toegeven dat Grunberg vaak aparte personages heeft, maar meestal stoort het me niet. Tot nu toe vond ik Het Bestand en verhalen van hem wat minder. Ik houd meer van zijn langere romans.

Geef een reactie

