Recensie: Een Verschrikkelijke Schoonheid (Gemma Doyle #1) – Libba Bray

1001004010224357

Titel: Een Verschrikkelijke Schoonheid
Auteur: Libba Bray
Aantal pagina’s: 384
Uitgeverij: Moon
ISBN: 9789048807215

De 16-jarige Gemma groeit op in India aan het eind van de 19de eeuw. Wanneer haar moeder overlijdt, krijgt ze een angstaanjagend visioen, waarover ze niemand durft te vertellen. Na haar moeders dood wordt Gemma naar Spence gestuurd, een strenge kostschool voor welgestelde meisjes in Engeland. Maar ook in Engeland wordt Gemma geplaagd door visioenen, en blijkt dat ze vanuit India gevolgd is door een mysterieuze jongen, Kartik, die haar raadselachtige waarschuwingen geeft.
Dankzij haar scherpe tong en intelligentie, weet Gemma de vriendschap te winnen van de brutale Felicity, de mooie Pippa en de verlegen Ann. Ze ontdekt een oud dagboek waarin gesproken wordt over een andere wereld. Samen met haar nieuwe vriendinnen sluit Gemma zich aan bij de Orde, een geheim genootschap van vrouwen die macht hebben over die andere wereld. Maar dan roepen ze krachten op die ze niet meer kunnen controleren, en verandert het leven van Gemma en haar vriendinnen voorgoed.

Ik (Judith) heb dit boek gekocht op het eerste Boekenfestijn waar we ooit heengingen, nu alweer meer dan anderhalf jaar geleden. Ik wilde het al heel lang lezen, maar nu is het er dan toch eindelijk van gekomen. En ik zal zeggen: ik ben niet teleurgesteld. Naast alle ruisende rokken die de historische setting met zich meebracht, was het namelijk ook nog ontzettend spannend.

Als geschiedenisstudente in spe vond ik de setting van dit boek geweldig. Ondanks de korsetten klinkt Victoriaans Engeland als een droom, en dit boek was alles wat ik ervan verwachtte. De kostschool maakte het helemaal af. Spence is precies wat ik me voorstel bij een kostschool eind negentiende eeuw: strakke regels, strenge leraressen, en meisjes die ’s nachts naar buiten sluipen om verboden dingen te doen. Inclusief schooluniform! De details, zoals gaslampen en korrelige foto’s aan de muren, maakten het helemaal af. Dit boek liet echter ook de minder mooie kanten van het leven van meisjes in die tijd zien. Zo wordt de mooie Pippa gedwongen om zich te verloven met een man die oud genoeg is om haar vader te zijn, en laat het boek keer op keer zien hoe slecht er naar de meisjes geluisterd wordt. Hierdoor kreeg dit verhaal, dat vol zat met magie, toch een heel realistische draai, wat ik erg goed vond.

De plot in dit boek vond ik enorm spannend. Gemma en de andere meisjes werden steeds overmoediger, en hoewel ik wist dat het niet goed ging gaan, was het toch ontzettend leuk om te lezen. Het einde van dit boek vond ik het sterkst. Het werd op sommige punten zo dreigend dat ik het bijna eng vond (nou ben ik een enorme angsthaas, dus dit zegt niet zoveel), en het boek kreeg bijna iets beklemmends. Ik wist dat het misging, maar wanneer en hoe mis precies? Geen flauw idee. Verder zat er aan het einde van dit boek een enorme plottwist, die ik persoonlijk totaal niet aan zag komen. Toen hij er eenmaal was, besefte ik dat je hem misschien had kunnen voorspellen, maar ik had alle hints helemaal gemist. Hierdoor was het voor mij alleen maar leuker, want ik ben dol op overvallen worden door een goede plottwist.

Wat ik minder vond aan dit boek waren de personages. Ze waren redelijk stereotype: we hadden de bijzondere hoofdpersoon, het verlegen meisje, de rebel en het mooie meisje. Doordat het zulke algemene personages waren, bleven ze redelijk plat en kwamen ze niet echt tot leven. Ik vond dat Pippa aan het einde wel een goede verandering doormaakte, toen ze een beslissing nam omdat ze het zelf wilde, niet omdat iemand anders het wilde, maar verder vond ik dat de meisjes niet echt goed uit de verf kwamen. Daarnaast vond ik dat de spanning in het midden een beetje inzakte. Het begin was goed en het einde was geweldig, maar daartussenin zat een stukje waar ik even minder drang voelde om door te lezen. Ook had ik gehoopt op iets meer romantische actie, maar misschien komt dat in de volgende delen nog.

Al met al vond ik Een Verschrikkelijke Schoonheid een ontzettend leuk boek. Het was heel spannend, en de Victoriaanse setting vond ik geweldig. De plottwist op het einde zag ik totaal niet aankomen. Wat ik jammer vond, was dat de personages een beetje tweedimensionaal waren, en dat de spanning in het midden een beetje afnam. Wel kijk ik uit naar de volgende delen in de serie!

2 thoughts on “Recensie: Een Verschrikkelijke Schoonheid (Gemma Doyle #1) – Libba Bray

1. Pingback: Top 5 Historische Boeken | The Bookmarkers

2. Pingback: Juni + Juli Wrap-Up Judith | The Bookmarkers