Filmrecensie: Pitch Perfect 2

pitch-perfect-2-poster

Na lang, lang wachten, was het eindelijk zover: we zaten in de bioscoop voor Pitch Perfect 2! Na ons meerdere malen helemaal dood te hebben gelachen om deel 1 hadden we ontzettend veel zin in het tweede deel. Aan de andere kant maakten we ons ook een beetje zorgen: vervolgen kunnen soms enorm teleurstellend zijn. Gelukkig was deze film minstens net zo hilarisch als deel 1!

Dat was echt het leukste deel van deze film: de humor. Er zaten ontzettend veel grappen in, en deze volgden elkaar ook heel snel op. De humor is redelijk droog en ik zou het persoonlijk niet heel verfijnd willen noemen, maar ik vond het persoonlijk hilarisch. Ook grappig: de bioscoopzaal zat voor het grootste deel vol met kinderen van een jaar of twaalf, waarvan ik me serieus afvraag of ze alle grappen mee hebben gekregen. Het was wel enorm grappig dat de rest van de zaal heel hard begon te gillen zodra het woord “seks” viel, terwijl wij juist weer harder lachten om de subtielere grappen (die ook grotendeels over seks gingen).

Wat ik ook leuk vond aan deze film was dat de film grotendeels draaide om de “originele” Barden Bellas, maar dat er ook nieuwe gezichten in zaten. Nieuwkomer Emily, gespeeld door Hailee Steinfeld, bijvoorbeeld. Haar moeder was een Bella, en hierom wil zij nu ook heel graag bij de a-capellagroep. Ze was in het begin nogal starstruck toen ze haar grote idolen (a.k.a. de Bellas) ontmoette, wat zorgde voor grappige taferelen. In de film kwamen echter ook oude Bellas voor. Aubrey, bekend als de bazige leider van de groep uit het eerste deel, had een rol, maar ook eerdere generaties Bellas, zoals de moeder van Emily, kwamen opdraven. Hoe precies zal ik niet zeggen, maar ik vond het erg leuk.

In de film kwamen ook een aantal iets serieuzere dingen aan bod, en dan voornamelijk angst voor de toekomst. Wat willen de Bellas na de universiteit? Hebben ze überhaupt plannen? Door deze gesprekken vond ik dat dit wel een mooie afsluiting was van de film. Ik had echt het gevoel alsof er iets afgerond werd, en hierom weet ik niet zeker of ik een deel 3 wil. Natuurlijk zou het leuk zijn om Emily en een hele groep nieuwe Barden Bellas te volgen, maar het is dan nog maar de vraag of die groep net zo leuk zal zijn als deze.

Wat ik minder leuk vond aan deze film als ik hem vergelijk met de eerste, waren de liedjes. Nou was het een duidelijk plotonderdeel dat ze faalden in de optredens, maar ook de “Riff Off”, een scene die enorm leek op een scene uit de eerste film, was op de een of andere manier minder leuk. Hoewel ik moet toegeven dat ik de categorie “I dated John Mayer” heel leuk gevonden vond. Ik kende ook minder liedjes die in de film gebruikt werden, wat het voor mij persoonlijk minder leuk maakte, maar dat zou ook aan mij kunnen liggen.

Over het algemeen vond ik deze film denk ik net zo leuk als het eerste deel. De grappen waren on point, en de nieuwe (en oude!) personages waren ontzettend leuk. De liedjes vond ik minder leuk dan de vorig, maar toch denk ik dat Pitch Perfect 1 en 2 de perfecte films voor mij zijn: typische Amerikaanse college films, gecombineerd met liedjes, waardoor het net een musical is. Geweldig!

Heb jij Pitch Perfect 2 gezien? Wat vond je ervan?