Filmrecensie: Testament of Youth

testament-of-youth-poster

Testament of Youth gaat over Vera Brittain, die begin 1914 staat te springen om in de herfst op Oxford te gaan studeren. In juli breekt echter de Eerste Wereldoorlog uit, en Vera’s broer Edward, de liefde van haar leven Roland, en twee van hun vrienden vertrekken naar het vasteland om te vechten. Vera gaat naar Oxford, maar vertrekt al snel weer om zuster te worden, eerst in Londen maar later ook aan het front.

Vorig jaar moesten we voor Nederlands vier boeken rondom een thema lezen, en ik koos als thema Eerste Wereldoorlog. Sindsdien ben ik erg geïnteresseerd in deze periode, en hierom was ik ook heel benieuwd naar de film. In het begin was ik een beetje teleurgesteld, aangezien het begon als een typisch liefdesverhaal. We hadden de awkward eerste ontmoeting, de “ik-steun-je-in-alles”-scène, de jeugdvriend die eigenlijk ook verliefd was op Vera, en de eerste date. Toen de oorlog eenmaal was begonnen, sloeg de film echter helemaal om. De sfeer werd een stuk serieuzer, en ook letterlijk donkerder. Dit vond ik heel interessant om te zien: volgens mij waren de scènes na het begin van de oorlog minder licht, en er waren ook minder kleuren. Ik weet niet of dit expres gedaan is, maar ik vond het een goede toevoeging om de verschrikkingen van de oorlog te benadrukken.

De meeste verhalen over de Eerste Wereldoorlog gaan over mannen aan het front, en daarom vond ik het heel interessant om het verhaal eens vanuit het perspectief van een vrouw te zien. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek, geschreven door Vera Brittain zelf, en een groot deel van het verhaal berust dan ook op waarheid. Toen de film was afgelopen, werd het scherm zwart en kwam er in kleine witte letters op het scherm: “In memory of”, en daarna een kort lijstje van de mannen die in de Eerste Wereldoorlog echt gestorven waren en na de oorlog door Brittain vereeuwigd werden in haar boek. Dit was voor mij redelijk confronterend, omdat ik tijdens de film eigenlijk vergeten was dat het echt gebeurd was. De namen brachten het heel dichtbij en maakten de film veel beklemmender: dit waren geen personages die stierven, het waren echte mensen.

Er was één ding in deze film waar ik enorm geschokt en ook wel een beetje boos over was, en dat was de manier waarop er met shellshock omgegaan werd. Shellshock is de verzamelnaam voor de trauma’s die (voornamelijk) mannen aan de Eerste Wereldoorlog overhielden door de verschrikkingen die ze gezien hadden aan het front. In het begin van de film leed Roland hier volgens mij aan, toen hij als enige van zijn vrienden naar het front was geweest, en na haar tijd als zuster aan het front leed ook Vera aan shellshock. Ik vind dat  ze hier te gemakkelijk weer vanaf kwamen. Ze gaven elkaar een knuffel, en daarna ging het wel weer. Nou heb ik zelf natuurlijk geen ervaring met shellshock, maar door het onderzoek dat ik heb gedaan voor mijn Nederlands thema, heb ik wel door dat het meestal niet zo makkelijk overging. Duizenden zo niet miljoenen mannen hebben geleden onder shellshock, en ook mensen in hun omgeving kunnen hieronder geleden hebben. Daarom vond ik het niet goed dat het in de film leek alsof het zo makkelijk overging. In de andere boeken die ik heb gelezen, zowel fictie als non-fictie, komt heel duidelijk naar voren dat shellshock de rest van je leven kan bepalen. En het gaat niet opeens over als je onder een boom gaat staan.

Afgezien van de shellshock en het ontzettend cliché begin vond ik deze film wel intrigerend. Ik wil erg graag het boek lezen, om te kijken of het erg verschilt van de film. Ik vond het stuk van de film dat in de Eerste Wereldoorlog speelde erg goed, en ik vond het interessant om het eens vanuit het perspectief van een vrouw te zien.

Heb jij Testament of Youth gezien? Wat vond je ervan?

2 thoughts on “Filmrecensie: Testament of Youth

1. Dan ken je misschien de boeken van Pat Barker ook (o.a. The Ghost Road), waarin het vaak gaat over de behandeling van soldaten die terugkomen uit deze oorlog?