Recensie: Pilaren van de Aarde – Ken Follett

24781_5582845d68e25_24781

Titel: Pilaren van de Aarde
Auteur: Ken Follett
Aantal pagina’s: 1008
Uitgeverij: De Boekerij
ISBN: 9789022575178

In het Engeland van de twaalfde eeuw trekt meesterbouwer Tom met zijn gezin van stad naar stad op zoek naar werk. Ten einde raad vraagt hij onderdak in de priorij van Kingsbridge. Overste Philip ziet een hemels teken in zijn komst: Tom zou wel eens de man kunnen zijn die de magistrale kathedraal kan bouwen waar Philip altijd van heeft gedroomd. Maar zijn ambities zijn groot, en lang niet iedereen steunt zijn plannen…

Ik (Judith) ben nu op de helft van mijn zomervakantie en heb welgeteld één boek gelezen van mijn top 5 boeken die ik deze zomer wil lezen. Dit gaat geweldig. Dit boek was wel Pilaren van de Aarde, een belachelijk dik boek (1008 pagina’s), waarvan ik eerst dacht dat het fantasy was, maar het bleek historisch te zijn. Ondanks deze verwarring was het wel een heel goed boek.

Een van de meest bijzondere dingen aan dit boek vond ik hoe levendig het geschreven is. Het speelt zich af in de twaalfde eeuw, maar om de een of andere reden had ik echt het gevoel alsof ik erbij was. Dit kwam deels door sommige van de personages. Die voelden aan als echte mensen, waardoor het heel realistisch werd. Dit gevoel had ik voornamelijk bij Jack, die gevold wordt vanaf zijn twaalfde tot zijn vijftigste ongeveer. Jack begint als wereldvreemd jongetje dat in het bos is opgegroeid en daarom niet zo goed weet hoe de wereld in elkaar zit, maar in het boek maakt hij een indrukwekkende verandering door. Hierdoor voelde hij heel echt aan. Iets anders wat het boek zo realistisch maakte, waren de beschrijvingen. Er werden veel bouwstijlen beschreven, waardoor je aan het einde van het boek echt snapt hoe de bouwstijlen in die tijd in elkaar zaten. Ik had nooit beseft dat de revolutie in bouwstijlen net zo belangrijk en schokkend was als bijvoorbeeld de wetenschappelijke revolutie.

Het plot van het boek was erg intensief. Ik verwachtte vrolijk gebouw aan een kathedraal, maar het begon onmiddellijk met een executie, een vrouw die middenin een donker bos een baby kreeg, en een familie die omkwam van de honger. Ik dacht dat dit wel zou afnemen na de eerste paar honderd pagina’s, maar wat zat ik ernaast. Ik heb geloof ik nog nooit een boek gelezen waarin zoveel misging. Op het moment dat je dacht dat er een kathedraal kwam, ging er iets mis (of gingen er vier dingen mis), en ook romantische relaties waren heel, heel moeilijk. Dit zorgde voor een heel vermakelijk boek. Bij hele dikke boeken is de verwachting toch vaak (van mij in elk geval), dat er voornamelijk veel worldbuilding in zit en dat ze een beetje saai zijn. Ik kan je verzekeren dat dit bij Pilaren van de Aarde niet het geval is.

Hoewel ik net even heb uitgeweid over Jack, waren er andere personages waar ik flink wat problemen mee had. Er was één iemand die ik verschrikkelijk cliché vond, namelijk Aliena. Zij was de verwende dochter van een graaf, maar na de gevangenneming van haar vader ontpopt ze zich tot een dappere vrouw. Intelligent weesmeisje dat voor zichzelf moet zorgen, dat heb ik nou al wel heel vaak gezien. Een andere personage die ik niks vond, was William Hamleigh. Nou vond niemand in dit boek hem aardig, en wel omdat hij alleen maar dorpen plat brandde en vrouwen verkrachtte. Hij had niet één goede eigenschap, en hierdoor zorgde hij ervoor dat het hele realisme van sommige andere personages weer teniet werd gedaan.

Al met al vond dit een erg goed boek. De setting en sommige personages waren erg levendig, en er gebeurde zoveel, dat het boek nooit saai werd. Het was jammer dat het realisme van de ene groep personages weer teniet werd gedaan door sommige andere personages.

2 thoughts on “Recensie: Pilaren van de Aarde – Ken Follett

1. Pingback: Juni + Juli Wrap-Up Judith | The Bookmarkers