Serie Recensie: The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy – Douglas Adams

hitchguideboxset

Titel: The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy
Schrijver: Douglas Adams
Aantal pagina’s: 336
Kopen: http://www.bol.com/nl/p/the-hitchhiker-s-guide-to-the-galaxy-boxset/1001004002814896/
Uitgeverij: Picador
Taal: Engels
ISBN: 9780330443616
Waardering: **** (4/5 sterren)

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy became a massive cult success when it was first published and continues to sell all over the world. It introduced such memorable characters as Arthur Dent, Marvin the Paranoid Android, Zaphod Beeblebrox and, of course, the Vogons, and remains one of the funniest, most irreverent and entertaining novels ever.

Ik (Judith) wilde deze boeken al heel lang lezen, en heb het dan nu toch eindelijk gedaan. Ik heb echter alleen de eerste vier boeken in deze serie gelezen, omdat die over Arthur Dent gaan. Ik vond het einde van het vierde deel super, en daarom heb ik het vijfde deel niet gelezen. Vandaag recenseer ik dus de eerste vier delen voor jullie!

Waar je op voorbereid moet zijn als je deze boeken gaat lezen, is hoe raar ze zijn. Accepteer maar gewoon dat er heel veel dingen zijn die nergens op slaan, en dat alles ontzettend vreemd is. Sommige mensen vinden dit misschien niks, maar ik vind het geweldig. Doordat de boeken zo raar zijn, zijn ze ook erg grappig. Ik bedoel, de scène met petunia’s in de ruimte, die terwijl ze naar de aarde vallen in een walvis veranderen, die een paar filosofische gedachten heeft over wie hij is als walvis voordat hij te pletter valt, is misschien een beetje tragisch (arme walvis), maar ik moest er toch ook wel om lachen. En het gaat maar door, er komt nooit een einde aan de vreemdheid. Doordat het zo vreemd is, zijn de boeken heel origineel. Ik heb nog nooit een boek gelezen waar vreemdheid boven het plot stond. Want hoewel het plot soms niet echt ergens op sloeg, maakte dat helemaal niet uit en heb ik me niet verveeld. Daar was het gewoon te vreemd en vermakelijk voor.

Omdat alles zo ontzettend vreemd is in deze boeken, is de hoofdpersoon heel opvallend doordat hij zo normaal is. Arthur Dent is de meest standaard Brit die je maar kunt bedenken, en vindt het helemaal niks dat hij opeens door de ruimte moet reizen. Hij valt van de ene verbazing in de andere, en als lezer val je met hem mee. Arthurs normaalheid was het tegenovergestelde van de idiote wereld om hem heen, en dit contrast vond ik erg leuk. De andere personages vond ik ook erg grappig, vooral omdat ze dit contrast nog meer versterkten. Ik bedoel, wie kunnen er meer van elkaar verschillen dan Arthur Dent in zijn ochtendjas en de tweehoofdige Zaphod Beebleborx, president van het sterrenstelsel? Sowieso vond ik Zaphod een leuke personage, en dan vooral vanwege  zijn idiote plannen. Ik houd altijd wel van avontuurlijke personages, en op dat gebied was Zaphod een topper. Mijn favoriete personage was echter Marvin, een depressieve robot, die alleen maar ontzettend droge, verdrietige opmerkingen maakte. Net als de walvis was dit zielig, maar stiekem toch ook hilarisch!

Al deze vreemde dingen hebben ook een nadeel: op een gegeven moment weet je het wel. Na één boek vol met aliens wiens doel het is om iedereen in het universum te beledigen en verdwenen dolfijnen, was ik wel weer klaar met al die idiote dingen. Hierom las ik liever niet twee boeken van deze serie achter elkaar. Als ik echter weer een paar “normale” boeken had gelezen, vond ik het weer erg leuk! Conclusie: deze boeken zijn ontzettend leuk, maar liever niet allemaal achter elkaar.

Al met al raad ik deze boeken zeker aan. Ze zijn grappig en origineel, en Arthur Dent is de perfecte hoofdpersoon. Ik zou ze echter niet allemaal achter elkaar lezen, want ik zou dan zeker een beetje gek worden van alle vreemdheid!

Geef een reactie

