Leeslijst Lundi – Engels van Loranne

Lezen is leuk, maar als je het voor school moet doen, wordt het opeens een stuk minder aantrekkelijk. Gelukkig zijn er genoeg leuke boeken die je voor je lijst mag lezen! Hier geven wij elke maandag onze tips.

Voor Engels moesten we voor het mondeling in de 6e 3 boeken lezen en hier ook een recensie over schrijven. Op de een of andere manier koos ik 3 nogal dikke pillen uit. Welke dat waren, zie je hier onder.

Allereerst las ik The Secret History van Donna Tartt. Op dat moment hadden ongeveer alle vriendinnen die ook gymnasium deden dat boek gelezen, en ze vonden het allemaal geweldig. Daarom besloot ik dat ik dit boek wel wilde proberen.

Verhaal
1001004000968194Lezen is leuk, maar als je het voor school moet doen, wordt het opeens een stuk minder aantrekkelijk. Gelukkig zijn er genoeg leuke boeken die je voor je lijst mag lezen! Hier geven wij elke maandag onze tips.Het boek gaat over Richard Papen. Hij volgt college op op New England college en is meteen geïntrigeerd door een groepje studenten dat Grieks studeert. Ze zijn namelijk erg geheimzinnig en praten nooit met anderen. Richard wil hier heel graag bij horen, en dat lukt uiteindelijk. Het boek begint met een nogal schokkende gebeurtenis: er is een moord gepleegd door het groepje studenten. Het eerste deel kom je niet te weten wie dat gedaan heeft (dat weet je namelijk al), maar waarom ze dit gedaan hebben. Het tweede deel gaat over hoe ze hiermee omgaan (niet zo goed, kan ik al verklappen).

Mening
Volgens mij vond ik, nadat ik het boek uit had, het tweede deel van het boek totaal overbodig. Ik ben nu juist van mening veranderd, want het voegt echts iets toe, nadat ik het voor de tweede keer gelezen heb. Dit boek is echt geweldig, maar vooral als je al wat kennis hebt van de klassieke oudheid en de tragedies, anders mis je wat verwijzingen. Maar het is prachtig geschreven, de spanning wordt heel goed opgebouwd en ik houd gewoon heel erg van boeken die zich afspelen op universiteiten en gaan over het leven van studenten. Argh, ik krijg nu ik dit schrijf zin om het opnieuw te lezen!

Waardering: ***** (5/5 sterren)
Moeilijkheid: *** (3/4)
Aantal pagina’s: 629

Daarna las ik The Circle van Dave Eggers. Een boek waarover mijn vader maar niet uitgepraat raakte, en ik daarna ook niet meer.

Verhaal9200000021932973
The Circle gaat over Mae Holland, die wordt aangenomen bij een groot bedrijf, genaamd The Circle. Je kunt het zien als een soort combinatie van Google, Apple en Amazon, en dan nóg groter en levensovernemend. In het begin vindt ze alles geweldig, zeker als ze best goed in haar werk blijkt te zijn. Maar ze moet er veel voor opgeven: het contact met haar ouders, haar vriendje, ze raakt vervreemd van de buitenwereld en werkt non-stop.

Mening
De verhaallijn zelf vond ik niet bijzonder sterk, en ik ergerde me vooral dood aan de hoofdpersoon, Mae. Ze is ontzettend naief en heel frustrerend, omdat ze echt niet doorheeft wat er om haar heen gebeurt en hoe absurd alles is. Maar de ontwikkelingen in het boek en de technologie die wordt beschreven staat helemaal niet zover af van ons leven nu. Ik word constant aan dit boek herinnerd, als ik weer eens over iets in de krant lees. En dat is toch best eng. Laatst stond er bijvoorbeeld een stuk in het NRC over Amazon, en stiekem lijkt dat bedrijf qua personeelsbeleid ontzettend op The Circle! Qua plot is dit verhaal dus niet briljant, maar het zet je zeker aan het denken en blijft je voorlopig nog wel achtervolgen.

Waardering: **** (4/5) sterren
Moeilijkheid: *** (3/4)
Aantal pagina’s: 497

Als derde boek las ik The Book Thief van Markus Zusak. Een boek waarover ik al ontzettend veel had gehoord en dat ik nou eindelijk wel eens wilde lezen.

Verhaal1001004005581786
De manier waarop dit verhaal verteld wordt, is heel bijzonder. Het wordt namelijk verteld door de Dood. Hij heeft 3 keer een meisje ontmoet dat boeken steelt, Liesl, en hij vindt haar altijd erg intrigerend. Op een keer verliest ze haar dierbaarste bezit, een boek met haar levensverhaal,en dit neemt de Dood mee, en hij leest en koestert het. Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. Liesl komt bij pleegouders terecht als haar moeder overlijdt. Haar pleegvader is een heel lieve man die haar van alles leert, waaronder lezen. Maar ze zijn arm en hebben geen geld voor boeken, hoewel Liesl ontzettend graag leest. Daarom steelt ze af en toe een boek…

Mening
Ik vond dit echt een prachtig boek. Het wordt op zo’n originele manier verteld, zoiets had ik nog nooit gelezen. Verder is het ook geen ingewikkeld boek, wat ook wel eens fijn is, maar dan maakt het niet minder mooi. Vooral het einde, daarbij moest ik hard huilen. :(

Waardering: **** (4/5)
Moelijkheid: ** (2/4)
Aantal pagina’s: 550

5 thoughts on “Leeslijst Lundi – Engels van Loranne

  1. Ik vind dit zo’n leuke rubriek :D The Book Thief staat ook op mijn lijst voor Engels, verder kan ik nog niet kiezen want er zijn zo v e e l boeken die ik graag wil bespreken op mijn mondeling Engels. The Circle klinkt erg interessant, die ga ik onthouden:)

Geef een reactie

