Leeslijst Lundi: Nederlands van Loranne #2

Lezen is leuk, maar als je het voor school moet doen, wordt het opeens een stuk minder aantrekkelijk. Gelukkig zijn er genoeg leuke boeken die je voor je lijst mag lezen! Hier geven wij elke maandag onze tips. We werken momenteel de boeken die wij voor onze leeslijst hebben gelezen in 4, 5 en 6 vwo af. Andere titels vind je hier

Ook in de 5e van het vwo moesten we weer lezen. Ik begon weer eens met een historische roman (daar zijn we duidelijk allebei nogal gek op), De tweeling van Tessa de Loo. 

tweelingVerhaal
De Duitse tweelingzusjes Lotte en Anna worden op hun 6e van elkaar gescheiden, nadat hun ouders zijn overleven. Ze verliezen contact, maar jaren later, als ze beiden oud zijn, komen ze elkaar tegen in kuuroord Spa en vertellen ze elkaar hun levensverhaal. De meisjes werden namelijk ieder bij een ander familielid ondergebracht. Omdat Lotte ziek was, kwam ze in Nederland terecht bij een lieve familie die haar goed verzorgt en veel liefde geeft. Anna daarentegen blijft in Duitsland, waar ze ontzettend hard moet werken op de boerderij van haar oom en wordt slecht behandeld. Allebei maken ze de Tweede Wereldoorlog op een andere manier mee en de gebeurtenissen tekenen de rest van hun levens.

Mening
Dit boek is vol en er gebeurt ontzettend veel, maar alles is prachtig beschreven. Een heel groot voordeel: dit is literatuur met een kop en een staart! Ik ergerde me er nogal aan dat veel literatuur die ik las maar voortkabbelde en nooit een duidelijk einde had, maar dit is echt een verhaal met ontwikkelingen en een echt einde, hoe raar dat ook klinkt. Dit boek zit ook vol tegenstellingen, die Tessa de Loo heel mooi beschrijft. Lotte voelt zich Nederlands en eigenlijk vertegenwoordigt Anna de ‘slechterik’ voor haar, omdat de Duitse Nazi’s veel verdriet hebben veroorzaakt. Het roept ook vragen op: waren alle Duitsers wel schuldig in de Tweede Wereldoorlog? Het is ook interessant dat er eens een ander perspectief aan bod komt, namelijk dat van de Duitsers.
Volgens mij is dit een beetje een onsamenhangend verhaal aan het worden, maar ik vond dit echt een heel mooi boek en het is voor mij echt een voorbeeld van hoe mooie literatuur moet zijn, en hoe literatuur je aan het denken kan zetten. (Dit is natuurlijk puur smaak, maar ik kan gewoon slecht tegen verhaallijnloze, eindeloos voortkabbelende boeken) Een enorme aanrader dus!

Waardering: ***** (5/5)
Moeilijkheid: ** (3/4)
Aantal pagina’s: 430
Aanrader? Zeker dus!

Het volgende boek dat ik las was Woutertje Pieterse van Multatuli, net als Judith. We hebben hier namelijk samen een presentatie over gehouden, want dat moest nu eenmaal.

Verhaal
Wouter verkoopt zijn exemplaar van het Nieuwe Testament om een boek over rovers te kopen, waardoor hij helemaal in de ban raakt van deze wilde lieden. Zijn moeder vindt dit helemaal niks en straft hem hiervoor. Wouter gaat steeds meer zelf op pad en ontmoet Femke, op wie hij verliefd wordt. Op een gegeven moment moet Wouter een beroep kiezen, en hij besluit “in de handel” te gaan. Of dit goed gaat, is echter maar de vraag.

Mening
Dit boek was best oké, het was grappig om te lezen over Wouters avonturen. Zijn fantasie is enorm en zijn gulheid brengt hem constant in de probemen, bijvoorbeeld als hij een paar meisjes vrijkoopt. Het eindigt nogal abrupt omdat het verhaal nooit is voltooid, maar dat stoorde niet echt (ook omdat ik het al wist en me er een beetje op kon voorbereiden). Verder vond ik het verhaal ook niet dusdanig interessant dat ik per se wilde weten hoe het zou zijn afgelopen met Wouter.

Waardering: *** (3/5 sterren)
Moeilijkheid: ** (2/4 sterren)
Aantal pagina’s: 500 (wij hebben echter maar een stukje gelezen, meer hoefde niet van onze lerares)
Aanrader? Het was oké, maar niet meer dan dat. Niet echt, dus.

Het derde boek dat ik dit jaar las was Het stenen bruidsbed van Harry Mulisch. Voor ons mondeling Nederlands moesten wij vier boeken bij een bepaald thema lezen, en dit boek hoort daarbij. Mijn thema was ‘klassieke motieven in de Nederlandse literatuur’. (Niet echt aan te raden, de 4 boeken die ik hiervoor las zijn ook ongeveer de enige boeken die binnen dit thema vallen. Maar het is wél heel interessant!)

Verhaal
De Amerikaan Norman Corinth is door de communistische partij van Oost-Duitsland uitgenodigd tot deelname aan een tandartsenncongres in Dresden, de stad die Corinth als oorlogspiloot 12 jaar eerder in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd heeft. Op het vliegveld wordt Corinth afgehaald door Hella Viebahn, die hij wel ziet zitten. Hij verleidt haar en ze gaan met elkaar naar bed, maar daarna ontwijkt hij haar. Hella blijft diep teleurgesteld achter.

Mening
Dit boek is wars van de symboliek. Aan de ene kant is dat ontzettend interessant om te ontdekken, maar het maakt het ook lastig leesbaar. Op een gegeven moment ga je achter alles een betekenis zoeken, en dan is het niet leuk meer. Dit boek heeft in ieder geval een hoop parallellen met het verhaal van Troje (dat met dat houten paard, ja), dus dat verhaal is handig om te kennen. Verder heeft het een hoop Homerisch taalgebruik en de opbouw van een Griekse tragedie, maar dat boeit allemaal wat minder. Uiteidelijk was dit boek toch een stuk leuker dan je verwacht, als je eenmaal de meerdere betekenissen ontrafeld hebt, want anders is het een nogal raar, plat verhaal. Je moet wel zin hebben in een puzzeltocht, maar dan heb je ook wat!

Waardering: *** (3.5/5 sterren)
Moeilijkheid: *** (3/4 sterren)
Aantal pagina’s: 241
Aanrader? Als je echt goed over een boek wilt nadenken, zeker.

Het vierde boek dat ik las was Rituelen van Cees Nooteboom. Dit valt ook onder mijn thema, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen (en ik, nadat ik er bergen secundaire literatuur over had gelezen nog steeds niet, mijn lerares overigens ook niet echt).

Verhaal
Het verhaal is opgedeeld in 3 delen die zich elk 10 jaar na elkaar afspelen. In 1963 woont Inni Wintrop in Amsterdam, waar hij de horoscoop schrijft voot Het Parool. Hij is getrouwd met Zita, maar die gaat er plots met een Italiaanse fotograaf vandoor. Ze troggelt 5000 gulden van hem af tijdens het vrijen en vertrekt met de Italiaan naar Italië. Hij heeft eerder die dag zijn horoscoop afgerond en voorspelde daarin dat zijn vrouw er vandoor zou gaan met een ander en dat hij, Leeuw, dan zelfmoord zou plegen. Om zijn voorspelling te voltooien, probeert hij zelfmoord te plegen, maar dit mislukt.

Mening
Nu ik het verhaal zo samenvat, klinkt het echt heel raar, en dit is nog maar eenderde. Maar theeliefhebbers, leest dit boek! Er zit een leuke Japanse theeceremonie in (waarvan ik nog steeds niet helemaal begrijp waar het eigenlijk op sloeg, maar ach). Dit boek is weer een denkboek. Er worden veel lastige woorden in gebruikt (ooit gehoord van een kazuifel? Lees het boek en je komt het te weten) en de zinnen zijn lang, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Ook hiervoor geldt: lees secundaire literatuur om het beter te begrijpen, want ik kwam er in mijn eentje echt niet uit. Daarna begreep ik er iets meer van en vond ik het wel een leuk boek, maar de theeceremonie blijft toch het leukst.

Waardering: ** (3/5 sterren)
Moeilijkheid: *** (3/4 sterren)
Aantal pagina’s: 219
Aanrader? Hetzelfde: als je echt een denkboek wilt (en thee!), is het de moeite waard. Verder is het lekker dun!

Zo, dat waren de boeken alweer. Zitten er nog boeken tussen die jullie leuk lijken?

Geef een reactie

