Filmrecensie: Inside Out

Stacey-Aoyama-Eric-Tan-Inside-Out-Movie-Poster-Disney-2015

Vorige week gingen we naar Inside Out! We verzamelden een aantal (redelijk volwassen) vriendinnen, en gingen vrolijk naar een kinderfilm, in een zaal die vol zat met andere volwassenen. We hebben gelachen, bijna gehuild, en ontzettend veel lol gehad. Vandaag vertel ik (Judith) wat ik ervan vond.

Inside Out gaat over de elfjarige Riley, en dan voornamelijk over wat er in haar hoofd omgaat. Er zitten vijf emoties in haar hoofd: Plezier, Verdriet, Woede, Afschuw en Angst, die vertegenwoordigd worden door vijf personen. Eerst is alles leuk in haar hoofd en heeft Plezier de meeste invloed op Riley, maar als Riley naar San Francisco verhuist, verandert dit. Plezier en Verdriet verdwalen namelijk in Rileys brein, waardoor Woede, Afschuw en Angst het roer overnemen. Hierdoor wordt Riley heel ongelukkig.

Het leukste aspect van deze film is het concept. Het gaat namelijk over depressie, maar dit onderwerp is heel toegankelijk gemaakt door de emoties te presenteren als personen. Hierdoor wordt het veel concreter dan als je alleen maar te horen krijgt hoe een depressie is. Ik vond dat het een ontzettend goede manier was om dit zware onderwerp aan te snijden bij kinderen, maar ook voor mensen van onze leeftijd is dit een goede film om te zien. Als je zelf nooit zoiets hebt meegemaakt, is het namelijk moeilijk om je voor te stellen hoe het voelt, en door die persoontjes krijg je een veel duidelijker beeld van hoe het in zijn werk gaat. Vooral Rileys “persoonlijkheidseilanden” die in elkaar storten zijn erg indrukwekkend. Iedereen kan wel een paar persoonlijkheidseilanden voor zichzelf bedenken (ik heb er één voor boeken, films, geschiedenis, en een aparte voor Game of Thrones waarschijnlijk), en als die aspecten van je persoonlijkheid zouden verdwijnen, zou je zelf ook heel erg anders worden.

De personen die de emoties vertegenwoordigen zijn niet alleen goed bedacht, maar ze zijn ook ontzettend grappig. Zo ligt Verdriet telkens als het even tegenzit op de grond, terwijl ze door Plezier (in het Engels ingesproken door Amy Poehler) aan één voet wordt verder gesleept. Ook de scene waar Angst zo in paniek raakt dat hij in een papieren zakje moet ademen vond ik heel grappig. Iets wat ik ook geweldig vond, was dat je af en toe een blik krijgt in de hoofden van de mensen om Riley heen. In de hoofden van haar ouders zitten dezelfde emoties als in dat van Riley, maar ze zien er anders uit. Die van haar vader zitten collectief voetbal te kijken, bijvoorbeeld, en die van haar moeder zwijmelden weg bij een Braziliaanse piloot. Dit vond ik heel leuk om te zien, vooral omdat de emoties dus anders zijn als je een ander iemand bent.

Een nadeel aan deze film is dat het in het midden een beetje saai werd. Omdat het officieel een kinderfilm is, moet er natuurlijk nog spanning en sensatie in, en ging in het midden dus alles mis. Het hele avontuur van Plezier en Verdriet had voor mij niet zo gehoeven, omdat ik het simpelweg niet zo spannend vond; ik ben inmiddels oud genoeg om films zonder spanning en sensatie aan te kunnen. Iets wat niet met de film te maken had, maar wat wel erg leuk was, was het korte voorfilmpje van Disney Pixar. Dit ging over een vulkaan die een liedje zong, en was zo schattig dat ik het gewoon even met jullie moet delen!

Al met al vond ik dit een geweldige fillm. In het midden werd hij een beetje saai, maar over het algemeen was hij heel leuk. Hij was grappig en interessant, en op een gegeven moment zelfs een beetje ontroerend. Dus: heb je hem nog niet gezien, ga dan vooral naar de bioscoop als je wel houdt van originele en leuke animatiefilms!

Heb jij Inside Out gezien?

3 thoughts on “Filmrecensie: Inside Out

1. Pingback: A Look in the Book Life #3 | The Bookmarkers