Recensie: The One (The Selection #3) – Kiera Cass

9200000020373948

Titel: The One
Schrijver: Kiera Cass
Aantal pagina’s: 336
Kopen: http://www.bol.com/nl/p/the-one/9200000020373948/
Uitgeverij: Harper Collins
Taal: Engels
ISBN: 9780007466719
Waardering: ** (2/5 sterren)

The Selection changed America Singer’s life in ways she never could have imagined. Since she entered the competition to become the next princess of Illéa, America has struggled with her feelings for her first love, Aspen—and her growing attraction to Prince Maxon. Now she’s made her choice.. and she’s prepared to fight for the future she wants.

Toen ik (Judith) een paar maanden geleden een recensie van The Elite plaatste, zeiden veel reacties dat het derde deel beter was. Vol goede moed ging ik dan ook het derde deel in, hopend op wat flinke character development en misschien wat fijne, originele plottwists. Waren deze er? Meh, niet echt.

Voordat ik aan de redelijk kritische recensie van dit boek begin, wil ik eerst even zeggen wat ik in de eerdere recensie ook al heb gezegd: dat ik heel veel dingen zie die mis zijn in dit boek, betekent niet dat ik me niet ontzettend vermaakt heb. Deze serie is, naar mijn mening, niet per se goed, maar wel ontzettend leuk om te lezen. Ondanks alle dingen waar ik me dood aan erger, heb ik soms toch zitten giechelen om het een of ander. En daarvoor ten eerste: hulde aan de auteur.

Een van de dingen die me enorm irriteerden aan dit boek was de hoofdpersoon. America is namelijk een redelijk gevoelloos meisje. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan komt op het einde. Er gebeuren daar namelijk nogal wat heftige en erge dingen. Vindt America dit erg? Naar het schijnt totaal niet. Het hele rouwproces wordt overgeslagen, en we gaan in een keer door naar een bruiloft. We hebben net een collectief trauma opgedaan! Yay! Het is zelfs zo erg dat ik van een personage nou nog steeds niet zeker ben of ze dood is of niet. Ik denk het wel, maar het was redelijk onduidelijk geformuleerd. Omdat dit wel iemand was die dicht bij America stond, had het mij logisch geleken als ze daar iets meer gevoelens over had gehad.

Iets waar ik me ook een beetje aan ergerde, was dat de ‘verliezer’ in de love triangle even een compleet random personage kreeg toegewezen om verliefd op te worden. Was dit nodig voor het verhaal? Nee! Was er eerder gehint naar deze relatie? Nee! Maar, blijkbaar kun je niet gelukkig zijn als je niet verliefd bent op iemand, dus, ach, geef hem ook maar iemand. Ik heb niet echt problemen met happy endings in boeken, maar ik heb wel problemen met dingen die zomaar uit de lucht komen vallen. Goede plottwists zijn plottwists waarvan je, nadat je ze hebt gelezen, denkt: ‘Ach, wat dom, waarom zag ik dat nou niet?’ In dit geval was dat niet zo. Er was nooit iets over gezegd, er was nooit iets gebeurd waaruit ik kon opmaken dat er zoiets aan de hand was, en hier kan ik me echt dood aan ergeren.

3 thoughts on “Recensie: The One (The Selection #3) – Kiera Cass

  1. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben die deze boeken ook niet echt 5 sterren waard vind. Wel vind ik dat deel 3 het beste is in de serie.In die zin dat er net wat meer actie in zit met de rebellen. In plaats van het ‘Ilea’s next top prinses’ idee, waar deel 1 en 2 alleen maar over gaat. Het zijn inderdaad vermakelijke boeken, maar meer dan dat is ook niet.

  2. Pingback: September + Oktober + November Wrapup | The Bookmarkers

Geef een reactie

