Recensie: Vuur en as – Sabaa Tahir

tahir-vuur-en-as-omslag2Titel: Vuur en as – Heerschappij van de maskers
Schrijver: Sabaa Tahir
Aantal pagina’s: 464
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024565924
Waardering: ***** (4,5/5 sterren)

Vuur en As vertelt het verhaal van Laia en Elias, geboren in aparte werelden – zij een slaaf en hij een soldaat – die voorbestemd zijn om samen het wrede Imperium te bestrijden, in een wereld die doet denken aan het oude Rome. Laia weet als spion de militaire academie van de Maskers binnen te dringen. Daar ontmoet ze Elias, die eigenlijk haar vijand is…

Sabaa Tahir is een Amerikaanse schrijfster. Vuur en As werd een bestseller in Amerika en is een wereldwijd succes. Het boek wordt ook verfilmd. Tahir schrijft nu aan het vervolgdeel.

Waaah, wat was ik blij toen dit boek mocht recenseren! Judith heeft de Engelse hardcover (met mooiere cover dan de Nederlandse, dat is wel jammer) waar we allebei al tijden over aan het kwijlen waren. Maar Judith moest zo nodig naar Engeland, dus kon ik het niet van haar lenen, asociaal hè (grapje, hallo, ENGELAND).

Maar goed, ik ging dit boek lezen met extreem hoge verwachtingen, want Judith vond het geweldig, alle reviews die ik zag waren heel positief. Ik wist eigenlijk best weinig over het verhaal, behalve dat het Romeins zou zijn. Op wat termen (centurio) en namen (Marcus, Veturius) na, deed het niet zo Romeins aan. Het leger was natuurlijk bijzonder strak georganiseerd en het leger in dit boek ook, maar verder viel het Romeinse gebeuren allemaal wel mee en daar was ik stiekem heel blij om, want Sabaa Tahir heeft een geweldig indrukwekkende eigen wereld geschapen! Hij zit vol met niet al te gebruikelijke oude wezens als djinns en ifrieten, wat een verademing na al die weerwolf/vampierboeken.

De net iets mooiere (vind ik dan) Engelse cover, kwijl

Ook de personages konden mij wel bekoren. Het wordt geschreven vanuit 2 perspectieven, dat van Elias en Laia. Laia is een Geleerde, woont bij haar grootouders en wordt onderdrukt door de Krijgers. Elias is een leerling van een Krijgersschool, en staat op het punt af te studeren in de hoogst mogelijke graad: hij wordt een masker. Hoewel hun wegen normaal gesproken nooit samen zouden komen, gebeurt dat toch, op een aparte manier. Laia vond ik in het begin een beetje irritant, omdat er heel erg de nadruk werd gelegd op het feit dat ze zwak was, en ik daarom zat te wachten op het moment dat ze ineens dapper zou worden en een ontwikkeling doormaakte enzovoort (wat overigens ook gebeurde). Maar toch begon ik van alle personages te houden, ik wilde weten wat voor vreselijke dingen ze nog meer moesten doorstaan.

Dat brengt me bij het volgende punt. Dit boek is bij vlagen best gruwelijk; er wordt verteld over niet al te gezellige martelscènes en (spoiler) er gaan mensen dood. Nou was het niet zo erg dat ik er onpasselijk van werd, maar toch wel een graadje erger dan de gemiddelde Young Adult, denk ik. Maar al die gruwelijkheden maken het verhaal ook spannend, want het is duidelijk dat niet iedereen zal overleven. Wat ik ontzettend knap vind, is dat Sabaa Tahir het voor elkaar heeft gekregen om vrijwel het hele boek spannend te maken. Dan denk je dat je even rustig mag bekomen van de dood van een dierbaar personage, en hup, daar is de volgende cliffhanger alweer, en móét je weer verder lezen. Vandaar dat ik dit boek ook ontzettend snel uit had.

Ik heb het gevoel dat dit een niet erg samenhangende recensie is geworden, maar dat heb ik altijd bij boeken waarover ik ontzettend enthousiast ben. Vandaag komt het boek uit in een prachtige hardcovereditie, dus ren naar de (onafhankelijke) boekhandel en koop dat ding!

Pssst, je kunt dit boek ook winnen! Kijk hier voor meer info.

3 thoughts on “Recensie: Vuur en as – Sabaa Tahir

1. Pingback: September + Oktober + November Wrapup | The Bookmarkers